חלית נפצעת זכותך לקבל את הכסף שמגיע לך
 
 

בטיפול

 
לשיחה מיידית עם נציג
לשיחה מיידית עם נציג החברה
הזן את מספר הטלפון שלך
לחץ לקבלת השיחה




לקוחות מספרים:

ד. צ (גמלת סיעוד)
 
לאחר מאבק ממושך בעלי מקבל גמלת סיעוד בסך 4,000 ₪ לצמיתות.
בעלי כיום בן 78, הוא חולה כבר שנים רבות ולאחרונה חלה החמרה במצבו. הוא סובל מדלקת מפרקים מפושטת עם עיוות במפרקי הידיים והרגליים, החלפת מפרקי ירכיים ובנוסף הוא סובל מאי שליטה על סוגרים ומתקשה מאוד בתפקוד יומיומי בסיסי. אחות מטעם קופת החולים שערכה בביתנו בדיקה ובחנה את בעלי קבעה כי הוא זקוק לעזרה ביתית ואכן הוא מקבל שירותי סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי.מאחר ולי ולבעלי יש ביטוח סיעודי הייתי בטוחה כי לאחר האישור לשירותי סיעוד מביטוח לאומי נקבל בקלות אישור לגמלת סיעוד גם מחברת הביטוח הפרטית שלנו. מילאתי מסמכים והגשתי את התביעה לחברת הביטוח. לתדהמתי קיבלתי מכתב בדואר המודיע כי התביעה לגמלת סיעוד נדחתה בטענה כי בעלי אינו עונה להגדרת מצב סיעודי כנדרש בפוליסה. הגעתי ללבנת פורן- המרכז למימוש זכויות רפואיות על סף ייאוש. סיפרתי ליועץ החברה על מצבו הקשה של בעלי. היועץ אמר לי שכדאי לנסות לשנות את החלטת חברת הביטוח והחלטתי לצאת למאבק למען זכויותיו של בעלי. לאחר בדיקה ואיסוף המסמכים הרפואיים המליץ רופא מטעם המרכז לאשר לו קצבת סיעוד מלאה. בחוות הדעת ציין הרופא פרטים רבים מהם התעלמו בחברה הביטוח ואף התייחס לכך כי לאור העובדה שלא צפוי שיפור במצבו יש לקבוע את זכאותו לצמיתות. לאחר תהליך של מספר חודשים בהם נעשו אינסוף התכתבויות עם חברת הביטוח במטרה להוכיח את מצבו הסיעודי של בעלי, קיבלנו את ההחלטה: חברת הביטוח קבעה זכאות לקצבת סיעוד לצמיתות. המשמעות הכלכלית של החלטה זו הייתה עבורנו קצבה חודשית בסך 4,000 ₪ לצמיתות. עד שהגעתי ללבנת פורן הייתי על סף ייאוש והתכוונתי לוותר. ללא עזרת הצוות המדהים ותמיכתם בי לאורך כל הדרך ברור לי שבעלי לא היה מקבל את המגיע לו.
ד. צ (גמלת סיעוד)
א.ש. בת 38, מורה לספורט
 
פגיעה רפואית הקשורה לעבודתי
זיכתה אותי ב- 205,000 ש"ח
כשפגשתי את הגברת לבנת פורן, מנכ"ל המרכז למימוש זכויות רפואיות הייתי מיואשת לגמרי מההתמודדות מול הוועדות הרפואיות. הרגשתי שללא עזרה של מומחה לצידי - אפסיד במאבק למימוש זכויותי. כיום כאשר קצבת נפגעי העבודה שאני מקבלת עקב סרטן העור נכנסת לחשבון הבנק שלי מידי חודש אני נזכרת איך הגברת פורן הסתכלה בי במבט מבין ואמרה: "ביחד ננצח". והיום - מטפל צוות המרכז בבעלי שעובד כחשמלאי וסובל מירידה בשמיעה ומבעיות בשורש כף היד.
א.ש. בת 38, מורה לספורט


 
(דיעות אשדוד, 15.02.2008, יאיר הרוש)

תושבי אשדוד הפונים למוסד לביטוח לאומי לצורך קבלת קצבת נכות כבר מכירים את התשובה: "הנושא בטיפול". המשמעות, בעברית: סחבת, ביורוקרטיה, המתנה לאורך שנים ובמקרים מסוימים גם אי מתן קצבה, למרות מצב רפואי קשה. "הם פשוט זלזלו בפניות שלי", מספרת אשדודית שנפגעה, לטענתה, מהטיפול בסניף המקומי. "מישהו בעיר צריך לקום ולזעוק את זעקתם של האנשים החולים", אומרת מנכ"ל המרכז למימוש זכויות רפואיות, לבנת פורן. הביטוח הלאומי: "אנו מקווים שעם הכשרתן של כארבע עובדות בתחום הנכויות נוכל לשפר את השירות בסניף בנושא זה".


ביום בהיר אחד, לפני כשלוש שנים, בעודה מלמדת בכיתת לקויי למדיה כפי שעשתה ב-30 השנים האחרונות, קרסה לפתע א', מורה מאשדוד (56), ואושפזה בבית החולים בשל בעיות בלבה. מאז הורע מצבה הבריאותי והיא יצאה לפנסיה מוקדמת, כשהיא סובלת גם מאובדן יכולת למלא את מטלות הבית הבסיסיות. בצר לה פנתה המורה לסניף המקומי של המוסד לביטוח לאומי בבקשה לקבל קצבת נכות. מה שהיא עברה שם הותיר אותה המומה. בשיחה עם "ידיעות אשדוד" היא מתארת יחס משפיל, ביורוקרטיה מתישה ומערכת שבמקום לסייע לאזרחים בשעתם הקשה, מטרטרת אותם ופוגעת בכבודם.

"זה לא מקצוע קל, הוא מאוד פיסי ומצריך המון סבלנות וכוחות נפשיים", מספרת המורה על הסיבות לקריסתה. לפני כשלוש שנים היא הגישה בקשה לקצבת נכות כללית בביטוח לאומי, אולם שם נקבע כי אינה זכאית בטענה שהיא מקבלת פנסיה ממוצעת במשק ולא ראויה לעזרה נוספת. למרות מספר ערעורים שהוגשו מצדה בנושא, דבר לא עזר. "זה מאכזב, הם פשוט זלזלו בפניות שלי", סיפרה. "כל ועדה לקחה שנה וזה מאוד צורם לאישה במצבי לחכות הרבה זמן. בוועדות יושבים פקידים, נתנו לי דקה וחצי לדבר ומזה הסיקו שאני מסוגלת לעבוד. לפי מה קבעו? לא היה שם אף רופא".
לדבריה, בביטוח הלאומי באשדוד שלחו אותה לפקידת סעד שניסתה לשכנע אותה כי יהיה לה טוב לעבוד למרות שאינה מסוגלת. כשהיגיעה לוועדת ערר נוספת, נענתה בשלילה. "זה מצחיק", אמרה. "אפילו לא הסתכלו על הניירות של הרופאים. כל השנים שילמתי ביטוח לאומי ועכשיו כשאני צריכה אותם, אין מענה". בכל אותה העת ניסתה המורה לקדם את זכויותיה באמצעות המרכז למימוש זכויות רפואיות בתקווה שאלה יעזרו. אולם חרף התערבותם, הדבר לא צלח. "הם עשו את המירב וניסו לעזור", ציינה. "זה כאילו ביטוח לאומי צחק עליי, זה ממש אבסורד. עשיתי בדיקות רפואיות, אבל יושבים נציגים בוועדה שקובעים שאין לי כלום מבלי לבדוק אותי".

מתחת לקו האדום

על פי נתוני דצמבר 2007 של הביטוח הלאומי, 4,298 איש מקבלים קצבת נכות כללית באשדוד (כשני אחוזים מכלל התושבים בעיר). נתוון נוסף מלמד כי 5,490 תושבים מאשדוד קיבלו נכון לדצמבר 2007 קצבת סיעוד (כשלושה אחוזים מכלל התושבים בעיר).
סיפורה רצוף המכשלות הביורוקרטיות של המורה האשדודית הוא אחד מ-25 מקרים של תושבי העיר, שפנו למרכז למימוש זכויות רפואיות בשנתיים האחרונות וטרם הסתיים הטיפול בפנייתם. במרבית המקרים, פנה המרכז למנהלת אגף גמלאות של סניף אשדוד, אולם הדבר לא הביא לקידום ממשי בטיפולך בתביעה. במקרים מסוימים פנה המרכז לנציב תלונות הציבור של המוסד לביטוח לאומי, וזה הבטיח לעשות כל שביכולתי כדי לקדם את הטיפול. התיקים, כאמור, עדיין בטיפול.
"מבין סניפי הביטוח הלאומי, סניף אשדוד הוא הגרוע בארץ מבחינת רמת שירות", אומרת מנכ"ל המרכז למימוש זכויות רפואיות, לבנת פורן. "כשאנשים מגיעים אלי ומתחיל בהם הטיפול, מראש אנחנו אומרים להם שאם הם שייכים לסניף אשדוד עליהם לדעת שמשך זמן הטיפול הוא בדרך כלל למעלה משנה, מגיע לשנתיים ואף מעבר לכך. נושא קצבת נכות כללית בסניפים אחרים יכול לקחת בין חצי שנה לשנה בממוצע."
המרכז למימוש זכויות רפואיות הוקם לפני כחמש שנים במטרה לסייע לאנשים שנפגעו בריאותית לקבל את הכספים המגיעים להם מהגורמים השונים, לרבות ביטוח לאומי, מס הכנסה, חברות ביטוח, קרנות פנסיה. בחברה עובדים אנשי מקצוע בתחומים שונים, כמו מומחי ביטוח, רופאים, יועצי מס ורואי חשבון והפניות לעזרה מתקבלות מבכירים במשק ועד לשכבות החלשות. הייעוץ הראשוני במרכז ניתן בחינם, מבלי התחייבות לקבלת השירות.
"כל הלקוחות שלנו הם אנשים חולים שלא מצליחים לברר מה הזכויות שלהם ולממש אותן בלעדינו", מסבירה פורן. לדבריה, יש מקרים בהם אנשים חולים ממשיכים לעבוד, אולם אז מגיעות להם זכויות כמו פטור ממס הכנסה. "יש גם אנשים שנפגעו בעבודה ויש להם זכויות נפגעי עבודה, או אנשים שנפגעו בפעולות טרור ומגיע להם פיצוי", היא מוסיפה. "בנוסף, יש כאלה שנפגעו בשירות הצבאי ועוד".

צילקר, לטיפולך

כאמור, לפורן טעות קשות כלפי סניף הביטוח הלאומי באשדוד. "זה פשוט לא יאומן הזלזול שם", סיפרה. "מתעלמים מכל מיני בעיות רפואיות ודוחים אנשים. בהמשך הם צריכים להתחיל הליך של ערעור על ההחלטה או תהליך של החמרת מצב על ההחלטה, ואז זה לוקח עוד שנתיים".
אולי לא כולם זכאים לתשובה חיובית מביטוח לאומי?

"לא כל מי שפונה לקבל קצבת נכות זכאי לקבל אותה, ותפקידו של הביטוח הלאומי להגיד מי זכאי ומי לא. מהניסיון הרב שיש לי אני יודעת לעשות הערכה של מי זכאי ומי לא. הרופאים שלנו עושים הערכה של הנכות הרפואית והתפקודית, ואנחנו בטוחים ב100% שאנשים שאנחנו מטפלים בהם מגיעים להם אחוזי נכות. אבל גם אם ביטוח לאומי דוחה אותם, לפחות שייתן להם תשובות בזמן סביר, גם אם זו תשובה שלילית. מבחינתי, תיק שמוגש עם כל החומר הרפואי ועם כל הערכות הנכות והתפקודיות, צריך להסתיים בתוך חצי שנה עד שנה". לטענתה, החוק צריך לקבוע כי במקרים של תביעה המטופלת על ידי ביטוח לאומי במשך יותר מחצי שנה, יש לשלם לפונה. "לא ייתכן שידחו כל כך הרבה זמן אנשים שאין להם ממה להתפרנס, בזמן שביטוח לאומי עושה את הבדיקות שלו", הוסיפה. לדבריה, גם כשפנתה לקבלת מענה מביטוח לאומי בעניין, נאמר לה כי הם משתדלים לבצע את המשימה על הצד הטוב ביותר ו"מבחינת מדדי השירות סניף אשדוד הוא בסדר גמור". בנוסף, נאמר לה שיש בעיות כוח אדם בביטוח לאומי. "אני לא חושבת שזה צריך לעניין את הציבור. אם יש מחסור בכוח אדם, תפנו את האנשים לטיפול בסניפים אחרים" אמרה.
צפוי שינוי לדעתך?

"מישהו בעיר צריך לקום ולזעוק את זעקתם של האנשים החולים. באשדוד יש כוח אדם מעולה ואפשר לגייס אותו לעבוד בסניף. פשוט צריך לפעול, לגייס, להכשיר אנשים ולקדם את העניינים".

איזה חלק לדעתך יש לעירייה בקידום העניין?

"העירייה צריכה להיות מודעת לרווחתם של תושביה. מנכ"ל העירייה יכול להיפגש עם מנהל סניף ביטוח לאומי, עם מנהלת גמלאות בביטוח לאומי ועם מנכ"ל ביטוח לאומי, ולמצוא פתרונות. לא ייתכן שבעיר כמו אשדוד אנשים לא יקבלו שירות מינימאלי ותשובות בזמן סביר. הם משלמים לביטוח לאומי כדי שאם הם יקלעו למצוקה בריאותית, יהיה להם פתרון כלכלי."
 
מדוכדך, מיואש ומדוכא

לדברי פורן, מצב בו לאדם חולה אין פתרונות כלכליים והוא נמצא בתהליך ארוך מול ביטוח לאומי, משפיע עליו נפשית. אחד מתושבי אשדוד (66), שעדיין ממתין למענה מביטוח לאומי בעניינו, מחזק את דבריה. "זה בהחלט משפיע על המצב הנפשי והגופני שקורס לגמרי", הוא אמר.
"אני מדוכדך, מיואש ומדוכא. כל מילה שמתארת מצב על הפנים זה מצבי כעת".
עד לפני מספר שנים עבד האיש כ- 40 שנה בעיריית ירושלים ולפני כשנתיים עבר לאשדוד. הוא פרש מעבודתו בשל לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה ומחלת גאוט. לפני כשנה וחודשיים קיבל תשובה שלילית לדרישתו לקבלת קצבת נכות רפואית והגיש ערעור, ומאז הוא ממתין.
"הוועדה האחרונה היתה ב- 27/12/2007", הוא מתאר את מסע התלאות הבירוקרטי. "קיבלתי מכתב לפיו קבעו לי נכות, אבל לא אמרו כמה. אמרו לי שהם יהיו בקשר, אלא שכמעט כל יום אני מתקשר למוקד הטלפוני, ואומרים לי שזה בטיפול."
לדבריו, מועדי קבלת הקהל לקצבת הנכות בסניף הביטוח הלאומי באשדוד הם בימי ראשון וחמישי, והוא מתייצב שם כדי לברר מה קורה עם התביעה שהגיש. "כל הזמן אומרים לי- סבלנות, זה בטיפול", ציין.
"זה ממש עינוי, סיוט גדול. אין מילים אחרות לתאר את המצב בסניף ביטוח לאומי באשדוד." לטענתו, לפני כשלושה שבועות הוא התלונן אישית על המזכירה שם כיוון שלאחר שהגיש טפסים מסויימים היא אמרה לו להגיש עוד. "יכולתי לשלוח הכל בבת-אחת. למה אחרי שלושה חודשים?", הוא שואל במרמור לא מוסווה. "התשובה מהמפקחת היתה שזו הפרוצדורה. זו סחבת שאין לה אח ורע בביטוח לאומי או במשרד ממשלתי אחר."
"טרם הסתיים הטיפול"
במקרה אחר הגישה תושבת אשדוד (61) תביעה לגמלת נכות כללית מיום 24/01/2006. "מאז חלפו שנתיים וטרם התקבלה החלטה בענייניי", סיפרה. "בינתיים, נוספו מספר בעיות רפואיות ואני מבקשת שיתייחסו אליהן בהחלטה."
מהתכתובת בינה לסניף באשדוד עולה כי היא כתבה למחלקת פניות הציבור במאי 2007, והתגובה הגיעה כעבור חודשיים. "אנו מבררים העניין ובתום הבירור נשיב לך ללא צורך בפניייה נוספת", נאמר במכתב. ואכן, ביולי אשתקד – כעבור חודשיים, יש לציין – שוב פנו לגברת. "לצערנו, טרם הסתיים הטיפול בפנייתך", נכתב. "הטיפול בפנייה מתעכב מפאת הצורך בהתייעצות ובירורים בטרם מענה". כעבור מספר ימים התבשרה האישה כי הועדה הרפואית לעררים קבעה לה אחוזי נכות רפואית "ובימים אלה התבקשה חוות דעת לעניין נושא השתכרות."
אלא שמאז הבשורה המעודדת חלקית עברו עוד ארבעה חודשים עד שהיא קיבלה מענה נוסף, ובו התבשרה בחגיגיות כי הם מאשרים את קבלת פנייתה בנושא קצבת נכות כללית. "מכתבך הועבר לטיפול ומענה בסניפנו המקומי", כתבה לה מירב פרז מפניות הציבור.
כעבור חודש הודיעה לה ורדה וילבל, מנהלת בכירה בתחום גמלאות מהסניף באשדוד, כי וועדת עררים סיכמה שמגיעה לה נכות בשיעור 61 אחוז. עם זאת, נאמר במכתב, כי למרות המאמץ לזרז את סיום הטיפול בתביעתה הם נדרשים להתייעצות נוספת כדי לקבוע את דרגת קצבתה.
לפיכך, שוב פנתה האישה למוסד לביטוח לאומי בעיר וכתבה: "תביעתי לגמלת נכות כללית מטופלת בסניף המוסד לביטוח לאומי באשדוד מיום 24.01.2006, קרוב לשנתיים. למרות פניותיי החוזרות ונשנות טרם קיבלתי את החלטתכם. בתשובות שקיבלתי לפניותיי, הן ממחלקת פניות הציבור והן על ידכם, טענתם שוב ושוב כי תעשו כל מאמץ לזרז את סיום הטיפול בתביעתי. בשנתיים האחרונות קיבלתי הרבה מילים, הבטחות ודיבורים, אבל מעשים אין. אני מבקשת שתתחשבו במצבי הרפואי ההולך ומידרדר, אני זקוקה לעזרתכם."
מביטוח לאומי נמסר בתגובה: " בסניף באשדוד יש 55 עובדים המטפלים באזור שמספר תושביו הוא כ- 240 אלף נפש. נפח הפעילות הוא גבוה מאוד והעובדים עושים את המירב כדי לתת את השרות המיטבי לאזרח. בנושא קצבאות הנכות, אכן ישנה בעיה במשך זמן הטיפול, שלצערנו אורך זמן ממושך יותר מאשר בסניפי הביטוח הלאומי בשאר חלקי הארץ. אולם, בשום אופן אין תיקים או תביעות שטיפולם אורך שנתיים או קרוב לכך, אלא הרבה פחות. בסה"כ מטופלים כ- 3,000 תיקי תביעות בנכות כללית בשנה. אנו מקווים שעם הכשרתן בקרוב של כ- 4 עובדות בתחום הנכויות נוכל לשפר את שרות הסניף בנושא זה. בכל אופן, איננו שוקטים על שמרנו."

 

 



פגישה ראשונית חינם
לשיחה מיידית עם נציג החברה
הזן את מספר הטלפון שלך
לחץ לקבלת השיחה



עבור למכתבי תודה לבדיקת זכאויות נוספות
   
המרכז למימוש זכויות רפואיות
לבנת פורן | זכויות | דרושים | צור קשר | מפת האתר | קצבת נכות | אחוזי נכות | פגיעה בעבודה | זכויות עובדים | תביעות ביטוח לאומי
| פטור ממס הכנסה | נכות כללית | אובדן כושר עבודה | ועדה רפואית | bituach leumi | לבנת פורן הבלוג הרשמי
     

© 2014, המרכז למימוש זכויות רפואיות . כל הזכויות שמורות

*השירות אינו משפטי.
המידע המוצג באתר הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ או המלצה מכל סוג שהוא


 
המרכז למימוש זכויות רפואיות located at מגדלי עזריאלי, דרך מנחם בגין 132 , תל אביב, . Reviewed by 127 מצביעים rated: 5 / 5