top of page

אטופיק דרמטיטיס -מה זה?

אטופיק דרמטיטיס הידועה גם בשם אסטמה של העור, הינה מחלת עור דלקתית כרונית. למרות שמדובר במחלה שעלולה להופיע בכל גיל, לרבות אצל מבוגרים, הופעתה שכיחה יותר בקרב תינוקות וילדים מתחת לגיל 5. על פי מחקרים, אצל כמחצית מהילדים הלוקים במחלת אטופיק דרמטיטיס בעור, המחלה תיעלם כאשר יתבגרו, ואילו האחרים ימשיכו לסבול ממנה גם בבגרותם.

אטופיק (אטופיה- תגובה חריגה) דרמטיטיס (דלקת עור). אסטמה של העור אינה מחלה מדבקת או מסוכנת, אך היא בהחלט עלולה לפגוע משמעותית באיכות החיים של החולה. המחלה מאופיינת בגרד, אודם, נפיחות, בצקות והפרשות. במקרים קיצוניים המאופיינים בפריחה בכל הגוף, ישנו סיכון להפרעות בוויסות חום הגוף ובאובדן נוזלים. הלך המחלה מאופיין במעבר בין התקפים לבין תקופות הפוגה ורגיעה.

אטופיק דרמטיטיס קורית עקב הפרעה ביצירת שכבת העור העליונה, כך שהיא נעשית חדירה לגירויים המחוללים את הדלקת העורית. נראה כי למחלה יש מקור גנטי, לאור העובדה  שבמקרים רבים לחולה יש קרוב משפחה מדרגה ראשונה שסובל מאטופיק דרמטיטיס. מחקרים הראו כי השינויים הגנטיים התורשתיים היו מוטציות בגן FLG המקודד לחלבון הפילגרין. חלבון המופרש בשכבות העליונות של העור ומהווה חלק חשוב המעטפת התאים בשכבה הקרנית. כאשר יש מוטציות בגן הזה (לרוב עוברות בתורשה) יש פגימה בביטוי התקין של החלבון והסיכון לאטופיק דרמטיטיס עולה. בדומה לפילגרין, פגם בחלבונים האחראים על מחסום האפידרמיס הנועדים לאטום את השכבה החיצונית של העור, יגרום להופעת המחלה. נמצא כי גם פעילות יתר של מערכת החיסון יכולה להפעיל את המחלה.

מה התסמינים של אטופיק דרמטיטיס ?

תפרחת עור, גרד חזק שיכול לגרום אף לבעיות בשינה ובתפקוד, ויובש בעור.

אצל תינוקות התפרחת מופיעה בעיקר בפנים, קרקפת, ברכיים ומרפקים. אצל ילדים היא תופיע בעיקר בקיפולי הגוף כגון צוואר ושקעי המרפקים והברכיים. אצל מבוגרים הביטוי הקליני של אטופיק דרמטיטיס מגוון יותר, כאשר הפריחה יכולה להופיע בקיפולי הגוף, או נקודתית סביב העפעפיים וכפות הידיים, או באופן מפושט בברכיים ובמרפקים. במקרים רבים, בגיל מבוגר המקרים הללו מאובחנים כאקזמה כרונית ולא מיוחסים לאטופיק דרמטיטיס.

בהתקפים חמורים של המחלה עלולים להופיע נגעים אדומים, לעיתים בליווי שלפוחיות או גלדים. במצבים כרוניים העור נראה מעובה ובגוון אדום-חום מכוסים בקשקשים ומלווים בעיבוי עור.

במקרים בהם מופיעות שלפוחיות באזורים הנגועים, או במקרי החמרה פתאומית במחלה (לרבות עליית חום), או החמרה לאחר הפסקת הטיפול – יש לפנות באופן מידי לרופא.

חשוב שתדעו

ניתן לממש זכויות רפואיות חולי אטופיק דרמטיטיס, כאשר מצליחים להוכיח שמדובר במחלה כרונית בדומה לאלרגיות קשות למיניהן המוכרות על ידי ביטוח לאומי. תביעה להכרת אטופיק דרמטיטיס כמחלה כרונית המזכה באחוזי נכות והטבות נלוות, כרוכה בהליך בירוקרטי מתיש. כיוון שכך, ומאחר ולעיתים ההבדל בין הכרה במחלה לבין דחיית התביעה בא לידי ביטוי בפרטים הקטנים שהחולה לא מודע להם אפילו – יש להיעזר בגוף מקצועי רפואי למימוש זכויות רפואיות כדוגמת לבנת פורן.

גורמים שעלולים להחמיר את המחלה

אסטמה של העור עלולה להחמיר כתוצאה מיובש בעור הנגרם מסיבות שונות כגון מזג אוויר קר, שימוש בתכשירי ניקוי או אמבטיות ממושכות. גורם סיכון נוסף הוא חשיפה לחומרים מגרים כדוגמת בדים סינתטיים/צמר, בשמים, חומרי טיפוח, אבקות של צמחים, עובש, חול, אבק, דשא ועוד.  מחקרים שנעשו בתחום מצביעים גם על מתח ולחץ נפשי כגורמים שעלולים לעודד את התקדמות המחלה ולתרום להחמרתה.

אטופיק דרמטיטיס תזונה – ישנם חולי אטופיק דרמטיטיס הרגישים למזונות מסוימים, אך לא בהכרח קיים קשר בין החמרת המחלה לבין צריכת מזונות אלה. לפיכך, לפני שנמנעים ממזונות כלשהם, חשוב להתייעץ עם הרופא.

האבחון של אטופיק דרמטיטיס הוא בעיקר קליני, המתבסס על הזיהוי של המחלה ככרונית וחוזרת, ועל זיהוי התסמינים השונים האופייניים לה. כל אבחון מחלת עור מתחיל בבדיקה גופנית שעורך הרופא ובתשאול של המטופל על מהלך המחלה, היסטוריה משפחתית, תסמינים ועוד.

בנוסף, קיימות בדיקות מעבדה המסייעות לתמוך באבחנה של המחלה, כגון ספירת דם או בדיקת רמת נוגדני IgE, אך לא ניתן להסתמך עליהן באופן מוחלט.

מימוש זכויות רפואיות לחולי אטופיק דרמטיטיס

במקרים של אלרגיות קשות בעלות השלכות כמו אטופיק דרמטיטיס ביטוח לאומי על פי רוב מכיר במחלה כמחלה כרונית קשה. מדובר במקרים בהם המחלה פוגעת בכושר העבודה ו/או בתפקוד הכללי ובאיכות החיים.  במקרים כאלה יכולים להיקבע עבור אטופיק דרמטיטיס אחוזי נכות בדרגת 10%-30%, והחולים יכולים לקבל קצבת נכות ולממש זכויות רפואיות נוספות בהתאם.

לאנשים הסובלים מאלרגיות קשות, כמו גם חולי אסטמה של העור ביטוח לאומי מבצע בדיקות אבחון כדי לקבוע את אחוזי הנכות הרפואית שלהם, ובהתאם לכך לזכותם בקצבה ובהטבות שונות.

כך לדוגמה, מי שמקבל תרופות לפי מרשם רופא במשך 6 חודשים לפחות, מוגדר על ידי ביטוח לאומי כחולה כרוני וזכאי על פי רוב לתקרת השתתפות עצמית ברכישה של תרופות מסל הבריאות (לרבות כאלה שלא קשורות למחלה). במקרים של חולי אטופיק דרמטיטיס מדובר בתרופות וטיפולים כגון: משחות סטרואידליות, משחות אימונו-מודולטוריות לדיכוי המערכת החיסונית במקרים בהן המשחות הסטרואידליות אינן יעילות, משחות אנטיביוטיות לטיפול בזיהום נלווה בעור, וטיפול פוטותרפיה.

חולה אסטמה של העור שנקבעו לו אחוזי נכות וזכאות לקצבה, זכאי להטבות כלכליות נוספות מגופים כמו מס הכנסה, משרד הבריאות, רשויות מקומיות ועוד.

אטופיק דרמטיטיס היא מחלה כרונית שעלולה לפגוע בצורה משמעותית בשגרת החיים ובתפקוד של הלוקים בה, ולהשליך גם על כושר העבודה והמצב הכלכלי של החולה. לפיכך, חשוב לעשות את הצעדים הנכונים והמושכלים כדי לממש את מרב הזכויות הרפואיות הקשורות במחלה.  אלו הצעדים שנמצאים בתחום המומחיות שלנו. 

דרכי הטיפול כוללות:

טיפול אחזקתי – כמו במחלות רבות אחרות, גם כאן יש חשיבות רבה לרפואה המונעת, ובראש ובראשונה לשמירה על היגיינה אישית, לאור כך שזיהומים עלולים להחמיר את המחלה באופן משמעותי. יש להתרחץ בסבון לא מייבש, ללא בישום ונייטרלי. ניתן להשתמש גם בשמן אמבט. המקלחות צריכות להיות קצרות, שימוש במים פושרים והימנעות ממים חמים, ייבוש העור בהספגה והימנעות משפשוף, שימוש בקרם לחות כדי למנוע יובש בעור, לבישת ביגוד אוורירי עם העדפה לבד כותנה. חלק נוסף וחשוב ברפואה המונעת הינו הימנעות ממצבי סטרס.


טיפול תרופתי מקומי – ישנם מקרים בהם טיפול תרופתי במחלה הינו חיוני ועשוי למנוע החרפה והתדרדרות של המצב. ישנם כמה סוגי טיפולים תרופתיים: משחות סטרואידליות, משחות אנטיביוטיות המסייעות בסילוק המזהמים שנוטים להתיישב על עורו של החולה ולהביא להחמרה, ומשחות אימונו-מודולטוריות שמטפלות במערכת החיסון שיוצאת מאיזון במסגרת המחלה. במקרים בהם הטיפול המקומי אינו אפקטיבי או מספק, עוברים לטיפול סיסטמי הכולל תרופות אנטי-היסטמיניות המסייעות הקלה על הגרד. במצבי החמרה של המחלה כתוצאה מזיהום משני בעור – יוצע טיפול אנטיביוטי פומי.


פוטותרפיה – טיפול בקרינת UV המוצע במקרי אטופיק דרמטיטיס ברמה בינונית-חמורה. לא מדובר בהקרנות הניתנות לאנשים עם גידולים, אלא בניצול חלקי של ספקטרום קרני השמש. הטיפול מדכא את תאי מערכת החיסון השונים ואת התגובה העורית אליהם. סדרת טיפולים זו לרוב כוללת 20-30 טיפולים, תדירות של 2-3 בשבוע במסגרתם המטופל נחשך לקרינה למשך מספר דקות.


טיפול סיסטמי – תכשירים סיסטמיים הם מעכבים מרכיבים שונים במערכת החיסון. במטופלים בהם המחלה בינונית-קשה ופוטותרפיה אינה יעלה או אינה אפשרית, המטופל יוכל לקבל טיפול סיסטמי-אימוסופרסיבי. תרופות כמו מטוטרקסאט או ציקלוספורין המעכבות את תאי מערכת החיסון. הטיפולים יכולים להיות מסוכנים ולכן יהיו מוגבלים לחודשים ספורים ויהיו במעקב הדוק עם הרופא.


טיפול ביולוגי- טיפולים הניתנים בזריקה תת עוריות אחת לשבועיים. תכשירים ספציפיים שפועלים ישירות על המנגנון המולקולרי של המחלה.

* המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי

חלית באסטמה של העור?

יתכן ומגיעות לך זכויות רפואיות. 
אנחנו כאן עבורך, עם הרופאים, מנהלי הלקוח ואנשי המקצוע שלנו, היודעים להתנהל מול כל גוף הקשור למימוש זכויות. 

הזכויות הרפואיות שלך מגיעות לך!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

עשית את הצעד הראשון עכשיו תורנו. בקרוב מאוד נחזור אלייך!

אטופיק דרמטיטיס – אסטמה של העור

עור ומין

אטופיק דרמטיטיס – אסטמה של העור
  • הודעה
  • white phone
  • ווטסאפ
bottom of page