top of page

בעיות ברכיים – מה זה?

ד"ר ליאור קורן, מומחה לכירורגיה אורתופדית


אחוז גבוה של נשים וגברים במגוון גילאים מתלוננים על בעיות ברכיים. בעיות ברכיים נפוצות ועלולות להיגרם כתוצאה מחבלה, שחיקה ומצבים רפואיים שונים, כפי שיפורט בהמשך. כאמור, מדובר בבעיה רפואית שכיחה, שבמקרים רבים נוטה להפוך כרונית, בעיקר כשהסובלים ממנה הם בעלי משקל עודף, או כאלה שאינם מבצעים פעילות גופנית לחיזוק השרירים באזור הברך.


מה תסמינים לבעיות ברכיים?

התסמין המרכזי לבעיות ברכיים הוא כאבים. לעיתים יופיעו גם נפיחויות, אודם מקומי והגבלות בהליכה ובתנועה. כאבים בברך יכולים להופיע באיזורים שונים שלה – בקדמת הברך, בצד הברך או בחלקה האחורי. אנשים שונים סובלים מסוגים שונים של בעיות ברכיים, ובהתאם לכך ממגוון רחב של סוגי כאבי ברכיים, החל מכאבים בעת ביצוע תנועות שונות, כאבים בכיפוף, כאבים בצד הברך, כאבי לילה ועוד.

משך הזמן של בעיות הברכיים וכן דרכי הטיפול בהן תלויים בגורם לבעיה ובסוג הפגיעה. ישנם מקרים בהם הטיפול הטוב ביותר הוא מנוחה, פיזיותרפיה ושימוש במשככי כאבים לפרק זמן מסוים, ומאידך יש מקרים בהם אין מנוס מלנקוט בפעולות ניתוחיות או מחליפות ניתוח לצורך הטיפול.

חשוב שתדעו

כשמדובר בבעיות ברכיים, הנושא מורכב למדי – רב ה"אפור" על "השחור-לבן". מימוש מלוא הזכויות הרפואיות בגין בעיות ברכיים, תלוי בפרמטרים רבים.
ניתן לקבל אחוזי נכות בדרגות שונות בהתאם לחומרת הבעיה, וכפועל יוצא מכך גם זכויות שונות.

גורמים לבעיות ברכיים

נהוג לחלק את הגורמים לבעיות ברכיים לשלושה סוגים:

  1. חבלות– אלו יכולות להיגרם לכל אחד ואחת, אך שכיחות במיוחד בקרב העוסקים בספורט.

  2. שחיקה ניוונית – אופייני בעיקר לספורטאים ולאנשים בגיל המבוגר, שעשו שימוש רב בברכיים.

  3. מצבים רפואיים שונים הגורמים  לבעיות וכאבים בברכיים.


בעיות ברכיים נפוצות

ישנם סוגים שונים של בעיות ברכיים,  בין הנפוצות שבהן ניתן למנות:

  • קרע ברצועה הצולבת הקדמית – מתרחש לרוב כתוצאה מעצירה פתאומית או פיתול קשה בברך. פציעה זו שכיחה בקרב  ספורטאים: שחקני כדורגל, כדורסל ורצים.

  • קרע במניסקוס – המניסקוסים הבנויים מרקמה דמויית סחוס פועלים כבולמי זעזועים בין עצמות הברך. קרע במניסקוס עלול להיגרם מתנועה חדה, חבלה במהלך עיסוק בספורט או שחיקה ניוונית. מדובר בפגיעה הגורמת לכאבים חדים בברך, ולעיתים גם לנפיחות והגבלה בתפקוד הרגל.

  • פריקה של הפיקה – מתרחשת כשהרצועות המקבעות את פיקת הברך למקומה, נקרעים או גמישים מאוד, וכתוצאה מכך  הפיקה מחליקה לאזור החיצוני של הברך.

  • נעילת ברך – תתרחש לאחר שבר כאשר חלק מהעצם או מהסחוס מתנתקים ממקומם, ונעים לחלל המפרק. מנגנון נוסף הוא קרע מניסקוס בו חלק מהמניסקוס נועל את תנועת הברך. נעילת ברך כשמה כן היא, גורמת לחוסר יכולת ליישר או לכופף את הברך ומלווה בכאבים חזקים.

  • מחלה דלקתית של הברך – בין  המחלות העיקריות שגורמות לבעיות ברכיים נמנות: מחלה ניוונית (שחיקתית) של המפרקים, דלקת מפרקים שגרונית(ראומטית), מחלת גאוט שנוצרת משקיעת חומצה אורית במפרקי הגוף, דלקת זיהומית חיידקית בברך, דלקת מקומית בגיד הפיקה או בבורסה      הקדמית לפיקה ועוד.

  • אוסגוד־שלאטר – דלקת באזור לוחית הצמיחה הקדמית בעצם השוק בברך. שכיחה בקרב נערות ונערים מתבגרים.  התסמין העיקרי שלה הוא כאבים בקדמת הברך. לרוב הכאבים חולפים עם השלמת תהליך צמיחת העצמות.

  • כאבים הקרנתיים – כאבים בברך שמוקרנים ממפרקים סמוכים, לדוגמא: מפרק הקרסול, הירך והגב התחתון.

  • סינדרום פטלו־פמורלי – מתיחה של  הגיד מהשריר הארבע ראשי לפיקה. כתוצאה מכך, נוצר חיכוך בין החלק האחורי של  הפיקה לבין קדמת עצם הפמור. אופייני לעוסקים בספורט.


איך מאבחנים בעיות ברכיים?

בעיות ברכיים נפוצות כרוכות בהופעת כאבים בברך. כאשר חשים כאבים בברכיים, יש לפנות לבדיקת רופא משפחה או אורתופד. האבחון מתבצע לרוב על ידי שאילת שאלות ובדיקה רפואית. אלה מספיקים לרוב בקביעת האבחנה. עם זאת במקרים כרוניים יתבצעו גם צילומים או גם אולטראוסאונד ולעיתים אף בדיקות נוספות בהתאם לעניין.

כאבי ברכיים כתוצאה מחבלה בתאונה/פעילות ספורטיבית, וכן כאבים בברך המלווים באודם, בנפיחות או בקשיי הליכה – מחייבים בדיקה רפואית מהירה.


מימוש זכויות רפואיות לאנשים עם בעיות ברכיים

אנשים רבים הסובלים מבעיות בברכיים אינם מודעים לכך שמגיעות להם זכויות רפואיות בגין כך. ניתן לקבל אחוזי נכות בדרגות שונות בהתאם לחומרת הבעיה, וכפועל יוצא מכך גם זכויות שונות, החל ממימון טיפולים רפואיים ועד לקבלת קצבאות, פטורים והטבות שונות מהמוסד לביטוח לאומי וגופים אחרים. כמובן שכל בעיה נבחנת לגופה, ואין דין כאבים והגבלות קלות של הברך כדין הגבלה בתנועה עקב קרע במניסקוס, או מצב לאחר ניתוח או טיפול מחליף ניתוח.

מימוש מלוא הזכויות הרפואיות בגין בעיות ברכיים, תלוי בפרמטרים רבים, שרק המומחים בתחום יכולים לעמוד את משקלם במסגרת התביעה למימוש הזכויות הרפואיות. לכן, הדרך הנכונה והאפקטיבית ביותר היא להסתייע בגוף מקצועי שמומחיותו הינה מימוש זכויות רפואיות,.

בחברת לבנת פורן אנו פועלים במקצועיות וביסודיות למימוש הזכויות הרפואיות של אנשים עם בעיות ברכיים מכל הסוגים, בכל דרגות החומרה, ועם כל ההשלכות התפקודיות הנלוות לכל בעיה.  בזיכרון הארגוני של החברה אגורים אלפי מקרים של בעיות ברכיים, שטופלו בהצלחה והסתיימו במימוש הזכויות הרפואיות.

דרכי טיפול בכאבי ברכיים

דרכי טיפול בכאבי ברכיים ובבעיות ברכיים נקבעות על פי סוג הפציעה וחומרתה, וגם על פי רמת הכאב ועד כמה ישנה פגיעה בתפקוד היומיומי.

כשמדובר בכאבי ברכיים קלים הטיפול כולל:

  • מנוחה

  • משככי כאבים

  • חבישה אלסטית לייצוב הברך ולהקלת הכאב

  • פיזיותרפיה ופעילות גופנית מבוקרת לחיזוק השרירים ברגל

  • במידה והכאבים אינם חולפים ולעיתים אף מחמירים נדרש בירור נוסף אצל אורתופד. לעיתים בהיכשל הטיפול השמרני הטיפול שיוצע הינו ניתוח.

  • במקרים של חבלה – הטיפול יינתן בהתאם לסוג החבלה: שבר, קרע וכו'.

* המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי

סובלים מבעיות ברכיים?

יתכן ומגיעות לך זכויות רפואיות. 
אנחנו כאן עבורך, עם הרופאים, מנהלי הלקוח ואנשי המקצוע שלנו, היודעים להתנהל מול כל גוף הקשור למימוש זכויות. 

הזכויות הרפואיות שלך מגיעות לך!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

עשית את הצעד הראשון עכשיו תורנו. בקרוב מאוד נחזור אלייך!

בעיות ברכיים

אורתופדיה

בעיות ברכיים
  • הודעה
  • white phone
  • ווטסאפ
bottom of page