top of page

הפרעת אישיות מה זה?

הפרעת אישיות היא מושג כולל המקבץ במסגרתו כמה סוגים של הפרעות פסיכיאטריות. הפרעות אלו מאופיינות בנוקשות מחשבתית והתנהגותית לאורך שנים רבות, שכתוצאה ממנה האדם מתקשה לעמוד בלחצים ושינויים למיניהם, להתגמש לדרישות מצבים שונים ולנהוג בהתאם לנורמות החברתיות המקובלות. אנשים עם הפרעת אישיות חווים קשיים בתפקוד היומיומי, מתקשים בהסתגלותם לאירועי חיים, ובדרך כלל מאופיינים ברגשות שליליים, , נטייה לדיכאון, חרדה ועוד.


האגודה האמריקאית לפסיכיאטריה מכירה ב-10 סוגי הפרעות אישיות:

הפרעת אישיות פרנואידית – אנשים עם הפרעת אישיות פרנואידית מתאפיינים בחשדנות כלפי הזולת, לרבות כלפי הקרובים אליהם ביותר. הם מתקשים לסמוך על אחרים, נוטים לייחס להם כוונות זדון ולהאשים אותם, ואינם לוקחים אחריות על רגשותיהם. במצבים רבים הם נראים כועסים ועוינים.

הפרעת אישיות סכיזואידית –  אנשים עם הפרעה זו אינם מגלים כל עניין או רצון בקיום קשרים חברתיים, משפחתיים וזוגיים, לרבות יחסי מין. הם מאופיינים בהתכנסות לתוך עולמם הפנימי, שלרוב הינו עשיר ומפותח. מצד אחד הם נוטים לרגישות יתר, ומאידך מפגינים קור רגשי המתורגם בעיני הסביבה כאדישות.

הפרעת אישיות סכיזוטיפלית – הפרעה זו באה לידי ביטוי בהתנהגות חריגה, שיכולה להשתקף גם במראהו החיצוני של האדם. אנשים עם הפרעה סכיזוטיפלית חווים קשיים חברתיים, ומאופיינים בחשיבה מעורפלת המלווה לעיתים בדיבור לא ברור ובחשדנות כלפי הסובבים אותם. מדובר בהפרעה שיש לה מאפיינים דומים לסכיזופרניה, ויש מקרים בהם אנשים הלוקים בהפרעה זו מאובחנים בהמזשך חייהם כלוקים בסכיזופרניה. 

הפרעת אישיות נמנעת – אנשים עם הפרעת אישיות נמנעת יימנעו ככל האפשר מכל אינטראקציה חברתית, בשל הפחד העצום שלהם מדחייה או מכישלון. הם רגישים באופן מופרז להערכה שלילית ולתחושה של חוסר התאמה.

הפרעת אישיות תלותית – כשמה כן היא. אנשים עם הפרעה זו נוטים ליצור מערכות יחסים תלותיות, מתקשים לקבל את ההחלטות היומיומיות הפשוטות ביותר בכוחות עצמם וללא תמיכת הסביבה. הם מאופיינים בחוסר ביטחון עצמי ובהעברת אחריות על חלק משמעותי מחייהם אל אדם אחר שקרוב אליהם.

הפרעת אישיות טורדנית-כפייתית- הסובלים מהפרעה זו מאופיינים בצורך קיצוני לשלוט על סביבתם. הם פרפקציוניסטים באופן מוגזם ושמים לב לכל פרט קטן, תוך עיסוק מתמשך בסדר, ניקיון, לוחות זמנים ורצון להגיע לשלמות – כל זאת ללא נכונות לגמישות ופתיחות. כמו כן, הם מאופיינים  בטווח רגשות מאוד מוגבל כלפי אנשים אחרים, מה שמשליך על הקושי שלהם ליצור ולקיים מערכות יחסים בינאישיות.

הפרעת אישיות אנטיסוציאלית – אנשים עם הפרעה אנטיסוציאלית אינם מסוגלים להביע אמפתיה לאנשים אחרים. הם מאופיינים באימפולסיביות, תוקפנות, והתנהגויות פוגעניות בסובבים אותם.

הפרעת אישיות היסטריונית – אצל אנשים עם הפרעה זו בולט הצורך העז והחריג בקבלת תשומת לב מסביבתם. הם נוהגים להפגין רגשות ומיניות בצורה מופרזת, שבאה לידי ביטוי הן בהופעתם החיצונית והן בהתנהגותם.

הפרעת אישיות נרקיסיסטית – אנשים עם אישיות נרקיסיסטית מתייחסים לעצמם בחשיבות מופרזת. הם נוטים לחוסר אמפתיה וניצול כלפי זולתם, ויחד עם זאת יש להם צורך עז לקבל את הערצת הסביבה.

הפרעת אישיות גבולית – אנשים עם הפרעת אישיות גבולית מאופיינים בחוסר יציבות המשתקף במצבי הרוח שלהם, במערכות היחסים הבינאישיות שלהם ובתפיסתם העצמית. קיימות דרגות שונות של ההפרעה, כאשר יש אנשים המוגדרים עם הפרעת אישיות גבולית קלה, בינונית או קשה.

אצל אנשים עם הפרעת אישיות גבולית קיימים תסמינים של פחד מנטישה, פחד מדחייה וראייה נוקשה של שחור-לבן. כל אלו יבואו לידי ביטוי בצורה משמעותית בקשרים הבין-אישיים. כמו כן בולטת חוסר יציבות אקדמית ותעסוקתית. פעמים רבות יש תסמיני דיכאון, חרדה ולעיתים אף אירועים פסיכוטים קצרים, אופייניים התפרצויות זעם ופגיעות עצמיות.

חשוב שתדעו

מימוש זכויות רפואיות לאנשים עם הפרעת אישיות הוא נושא מורכב. מצד אחד, ישנן זכויות שיקום רבות למטופלים בבריאות הנפש. מצד שני, על מנת לקבל אותן, לדוגמה קצבת נכות מביטוח לאומי, לא די להוכיח את קיומה של הפרעת האישיות.
הנכות תוכר רק אם יוכח שכתוצאה מהפרעת האישיות האדם חווה קושי בתפקוד בחיי היומיום, בעבודה, בחברה וכו'

כיצד מאבחנים הפרעת אישיות?

לפי האגודה האמריקאית לפסיכיאטריה, האבחנה של הפרעת אישיות תלויה במשך הזמן של דפוס ההתנהגות הבעייתי וברמת השפעתו על תחומי חייו של האדם. לפיכך:

אדם יאובחן כמי שיש לו הפרעת אישיות כאשר תתקבע אצלו לאורך תקופה ארוכה תבנית של חוויה פנימית ושל התנהגות בלתי גמישה,  שתשפיע על תחומים רבים בחייו. דפוס ההתנהגות הבעייתי יאובחן כהפרעת אישיות רק אם הוא פוגע בצורה משמעותית בחיי האדם בכל היבט – חברתי, מקצועי ואישי.

אבחון הפרעת אישיות יבוצע על ידי פסיכולוג קליני או פסיכיאטר, שכן לעיתים קיים גבול דק בין אדם הנושא קווים מסוימים של הפרעה כזו או אחרת, לבין אדם שאכן יוגדר כנושא את ההפרעה באופן מובהק. כמו כן, יש לוודא שדפוס ההתנהגות אכן נובע מהפרעת אישיות ואינו תוצר של הפרעה אחרת כדוגמת חרדה או דיכאון.

מימוש זכויות רפואיות של אנשים עם הפרעות אישיות

מימוש זכויות רפואיות נתפס בדרך כלל בהקשר של אנשים הסובלים ממגבלות גופניות ומחלות פיזיות. אנשים עם פגיעה נפשית בכלל או הפרעת אישיות בפרט לא תמיד מודעים לזכויות הרפואיות המגיעות להם מביטוח לאומי וגופים אחרים.

הנכות הרפואית תוכר רק אם יוכח שכתוצאה מהפרעת האישיות האדם חווה קושי בתפקוד בחיי היומיום, בעבודה, בחברה וכו'.

אנשים רבים המאובחנים עם הפרעת אישיות, מתקשים לצאת למערכה של מימוש זכויותיהם הרפואיות הכרוכה בתהליך ארוך ומורכב.

כמו כן, הסטיגמה השלילית המוצמדת לאנשים עם הפרעת אישיות ומצוקות נפשיות, יוצרת אצלם הימנעות מהניסיון לממש את זכויותיהם הרפואיות, מתוך בושה וחשש לתיוג כ"חולה נפש".

מכל האמור לעיל ניתן להבין כי הדרך המיטבית למימוש מלוא הזכויות לאנשים עם הפרעת אישיות, היא באמצעות הסתייעות  בגוף מקצועי למימוש זכויות רפואיות.

חברת לבנת פורן פועלת במומחיות, במקצועיות וביסודיות על מנת לממש את מלוא זכויותיהם של אנשים עם הפרעות אישיות מכל סוג ובכל דרגת חומרה. הסיוע שלנו כולל  סיוע צמוד של צוות עתיר ידע, המצויד בניסיון עשיר וזיכרון ארגוני עצום של אלפי מקרים בהם פעלנו והצלחנו להוביל למימוש זכויות רפואיות בכלל ועבור אנשים עם הפרעת אישיות בפרט.

מהו הטיפול בהפרעת אישיות?

קיימות שיטות שונות של טיפול בהפרעת אישיות. בכולן נלקח בחשבון הקושי הרב לשנות דפוס התנהגותי ודפוס מחשבתי שמקובעים לאורך זמן. פעמים רבות נעשה שילוב בין טיפול פסיכותרפי/פסיכולוגי עם טיפול תרופתי שמסייע באיזון הפרעות נלוות כמו חרדה, דיכאון וחוסר יציבות רגשית. בין שיטות הטיפול בהפרעת אישיות נמנים טיפול מסוג מנטליזציה, טיפול ממוקד סכמה, טיפול דיאלקטי-התנהגותי, טיפול פסיכודינמי ועוד.

* המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי

אובחנת עם הפרעת אישיות כלשהי?

יתכן ומגיעות לך זכויות רפואיות. 
אנחנו כאן עבורך, עם הרופאים, מנהלי הלקוח ואנשי המקצוע שלנו, היודעים להתנהל מול כל גוף הקשור למימוש זכויות. 

הזכויות הרפואיות שלך מגיעות לך!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

עשית את הצעד הראשון עכשיו תורנו. בקרוב מאוד נחזור אלייך!

הפרעת אישיות

פסיכאטריה

הפרעת אישיות
  • הודעה
  • white phone
  • ווטסאפ
bottom of page