top of page

סרטן  העור תאי הבסיס BCC  - מה זה?

סרטן  תאי בסיס (Basal cell carcinoma) הוא הסרטן הנפוץ ביותר בבני האדם. במדינות המפותחות, שליש מכלל הגידולים הממאירים  הם סרטני עור שמקורם בתאי הבסיס של שכבת העור העליונה (האפידרמיס).

מכלל סרטני העור, למעלה מ-80%  משתייכים לסוג זה של סרטן.

גידול זה מתפתח לאט. לעיתים נדרשות שנים מספר עד שהוא מגיע לגודל המפריע  לאדם . רוב תשומת הלב שגידולים אלה זוכים לה נובעת מכך שהם מהווים מפגע אסתטי ,במיוחד אם הם מתפתחים באזורי עור גלויים כמו בפנים, על הקרקפת, על תנוחי האוזן או על הזרועות. גידולים המתפתחים באזורים נגישים פחות כמו בגב או על הרגליים לרוב זוכים לתשומת לב מאורח לכן, לעיתים , הטיפול בהם מורכב יותר.

הגידול מופיע בצורות שונות . ברוב המקרים  הוא נראה תחילה ככתם ולאחר מכם הוא מתרומם וונראה כשומה אך גבולותיה  בלתי סדירים והמשטח העליון אינו חלק ואינו אחיד. הצבע יכול להיות דומה לזה של העור או אדום יותר או שילוב של אדום וכתמים שחורים. לעיתים רואים רקמת כל די קטנים, מעין רשת אדומה המכסה את הגידול.


מהם התסמינים של סרטן  העור BCC?

כ-90% ממקרי סרטן העור BCCמסוג   מתפתחים בעור הפנים, הקרקפת ותנוחי האוזניים, שאר הגידולים מפוזרים  על פני אזורי גוף אחרים  החשופים לשמש כמו הזרועות או הידיים, בית החזה העליון והגב העליון.

צורת הגידול של ה- BCC דומה, לפחות בראשיתה, לזו של  סרטני עור אחרים . כאשר הגידול שטוח הוא דומה לרובד של פסוריאזיס או מחלות עור אחרות. כאשר הגידול מ"מזדקן" הוא נוטה להתכייב ואז הוא נראה כמו פצע מוגלתי מפריש שלעיתים נוצר מעליו גלד. הפצעים מזדהמים לעיתים ואז ממש קשה להבדיל בינים לבין  מורסות עור כתוצאה מזיהום בפצע  או באזור גרד או לאחר עקיצה. האופי הכרוני של הגידול אמור  להפנות תשומת לב  לקיומו . רופאי עור  לרוב מאבחנים את הגידולים בהסתכלות בלבד אך לעיתים נדרשת ביופסיה  והסתכלות במיקרוסקופ כדי לוודא  את הסוג המדויק.


ישנם 5 מאפיינים בולטים למחלה, שבזיהוי אחד או יותר מהם, 

יש לפנות לאבחון רופא עור:

  • פצע פתוח שלא נרפא, לרוב מדמם, דולף או מעלה גלד .

  • כתם אדמדם או שטח מגורה באזור החזה, כתפיים, זרועות או רגליים. לעיתים מלווה בגלד ויכול לכאוב או לגרד, ולעיתים אינו כרוך בתחושה כלשהי אך אינו נעלם.

  • בליטה בעלת מראה שקוף/מבריק, בצבע לבן, ורוד או אדום, ובאנשים בעלי שיער כהה גם בצבע חום או שחור.

  • בליטה קטנה, ורודה בהירה, שבהמשך עלולה גם לדמם ולקבל מראה מכתשי בעל שוליים מוגלדים וקרומיים, בשלב המתקדם לעיתים יופיעו כאבים.

  • אזור מצולק בגוון לבן, צהוב או שקוף, שלעיתים חסר גבולות ברורים. האזור מאופיין במראה עור מתוח ומבריק, מה שמהווה אור אדום לקיום שורשים קטנים המעידים על גידול נרחב יותר מהנראה על פני השטח.

חשוב שתדעו

סוג זה של סרטן העור גדל לאט, ועל כן רוב הנגעים ניתנים לטיפול וגורמים לנזק מועט כאשר מזוהים ומטופלים בשלב מוקדם. היכרות עם גורמי הסיכון וסימני האזהרה יכולים לסייע לאבחון מוקדם, טיפול וריפוי.

גורמי הסיכון לסרטן העור- BCC

גורם הסיכון  העיקרי להתפתחות BCC היא קרינה  אולטרה-סגולה (UV) שהמקור העיקרי שלה הוא ,כמובן, קרינת השמש.  לקרניים  באורך גל קצר, אולטרה-סגול יכול לחדור מבעת לשכבת המגן של העור ולגרום, בתאי הבסיס  לנזק לחומצות הגרעין (ה-DNA ). חומצות גרעין שניזוקו לרוב מושמדות  אך לעיתים הן שורדות והחומר הגרעיני הפגום נותר בתא וגורם לו לאבד את הקשר למערכת הבקרה של חלוקת התאים  והזדקנות התאים. ללא בקרה התאים אינם מסתדרים בצורות הגיאומטריות  המקובלות וכן אינם מתים מוות טבעי (אפופטוזיס). לכן קבוצות תאים כאלה יוצרות גידול הפורץ את הגבולות של הרקמה שסביבו ולובש צורות בלתי אופייניות. תאי הגידול מתים רק כאשר אספקת הדם אליהם אינה טובה  שוב, כיון שאין סדר קבוע בתהליך הצמיחה. אנשים בהירי עור חסרים  את הפיגמנט הנמצא בתאי שכבת העור העליונה (המלנין) לכן  קרינת UV גורמת להם נזק גדול יותר מאשר  לכהי  העור והם מפתחים  BCC ביתר קלות. גירוי כימי של העור עלול גם הוא לגרום להתפתחות הגידול. זאת לדעת, נזקי הקרינה באים לידי ביטוי שנים רבות, לפעמים עשרות שנים, לאחר החשיפה לשמש.


כיצב מאבחנים BCC?

האבחנה הראשונית נעשית על פי המראה הקליני האופייני. האבחנה הסופית מתבצעת לאחר ביופסיה ובדיקה פתולוגית.

מימוש זכויות רפואיות לחולי קרצינומה של תאי בסיס

חולי BCC עשויים להיות זכאים לפיצוי  מהמוסד לביטוח לאומי, או מחברות ביטוח בהתאם לסוגי הפוליסות שבידם.

כך לדוגמה, ישנם מקרי BCC המוכרים כמחלת מקצוע, ומאפשרים קבלת קצבה בגין נכות הנקבעת בוועדה הרפואית. כמו כן, ישנם מצבים מסוימים בהם סרטן העור BCC לבדו או עם פגיעות ומחלות אחרות, יכול לזכות את החולה אפילו בקצבת נכות כללית, זאת כמובן במידה ויעמוד ב-4 קריטריונים מצטברים: גיל צעיר מגיל פרישה, אובדן כושר עבודה, נכות רפואית משוקללת מעל רף תקנות הביטוח הלאומי והכנסה  שאינה עולה על סכום מסוים שנקבע בתקנות.. במקרים בהם נדרש  טיפול בקרינה או כימותרפיה יתכן שתיקבע נכות זמנית בשיעור 100%   .

מימוש הזכויות הרפואיות לחולי BCC דורש לימוד של תהליך מורכב ,לפרטיו, השקעת זמן וכוחות נפש. לא פעם, ההבדל בין הכרה במחלה לבין דחיית התביעה תלוי  בפרטים קטניםלכאורה שהחולה אינו מודע להם. לכן, חשוב מאוד להיעזר בגוף מקצועי רפואי למימוש זכויות רפואיות כדוגמת חברת לבנת פורן.

מימוש זכויות רפואיות עשוי להקל באופן ניכר על איכות החיים של חולי סרטן העור BCC ועל רווחתם הכלכלית.

בלבנת פורן פועלים למימוש זכויות רפואיות של חולי BCC בצורה המיטבית בעזרת  צוות רב-מקצועי רפואי מנוסה. הצוות כולל רופאים, מנהלי לקוח ואנשי מקצוע שיודעים להתנהל מול הגופים השונים ומצוידים בידע והניסיון הנדרשים להצלחת התביעה.

מהו הטיפול בסרטן העור BCC?

הטיפול ברוב המקרים הוא כירורגי, קל יחסית.ב- 5%-10% הגידולים הם חודרניים לרקמות עמוקות יותר (במיוחד גידולים על תנוחי האוזן או על האף החודרים לרקמת הסחוס), אז נדרשת גישה מורכבת יותר, לעיתים רב שלבית.


דרכי הטיפול העיקריות הן:

  • כריתת הנגע – הסרת הנגע ומעט משולי העור הבריא שסביבו. לשיטה זו סיכויי ריפוי גבוהים (90%). הרקמה נשלחת לבדיקה פתולוגית, ואם נמצא שהשוליים מעורבים בגידול, המטופל יופנה לרוב לניתוח נוסף, נרחב מעט יותר..

  • גילוח/גירוד הנגע וצריבה – בשיטה זו מגרדים או מגלחים את הרקמה הסרטנית וצורבים את בסיסה בעזרת מחט חשמלית, כדי לעצור את הדימום ולחסל את שארית התאים הממאירים. לעיתים, ההליך יבוצע פעם נוספת כדי להבטיח את הסרת הנגע במלואו. סיכויי הריפוי בשיטה זו  גבוהים, ופחותים רק במעט משיטת הכריתה הכירוגית.

  • הקפאת הנגע – בשיטה זו מסירים את הנגע ע"י הקפאה בחנקן נוזלי. גם כאן תידרש לעיתים חזרה על התהליך הטיפול על מנת להבטיח שכל התאים הממאירים חוסלו. הטיפול קל, מומלץ במיוחד במקרים בהם הגידול שטחי יחסית ורחוק מהעניים. שיעור הריפוי תלוי  בעיקר במיומנות המטפל באפליקציה של החנקן. חסרונה העיקרי של שיטה זו היא שלא נותרת רקמה שניתן לבדוק במעבדה לפתולוגיה. כך אפשר להחמיץ גידול אחר .

  • שיטת מוס Mohs – הסרת הרקמה הסרטנית בשוליים צרים, ללא פגיעה ברקמה הבריאה, תוך שהמנתח מאייר ומצלם את הפגם בגוף. הרקמה נבדקת בו במקום במעבדה, בבדיקה מהירה של רקמה שמקפיאים ואז ניתן לבצע חתכים דקים שאפשר לבדוק תחת עדשת המיקרוסקופ.  אם התגלתה שארית גידול, הסרתה מתבצעת מיד כשהיא מונחית ע"י המיקום שבו נראתה רקמת הגידול  במיקרוסקופ. בהתאם לנדרש, המנתח ימשיך להסיר שכבות גידול נוספות תוך בחינתן במיקרוסקופ, עד שיגיע לשכבת עור נקייה מגידולים. לשיטה זו סיכויי ריפוי גבוהים ויתרונה הוא בכך שהיא חוסכת הסרת רקמה בריאה.  חסרונה הגדול הוא בכך שכל ניתוח נמשך שעות רות, לכן הוא יקר. כמו כן, רק רופאי עור מעטים  ו/או פלסטיקאים יודעים לבצע את הניתוח.

  • טיפול קרינה ממוקד – גידול הנמצא במיקום המקשה על גישה כירורגית והוא גדול מכדי לגלח אותו או להקפיא  מועמד להקרנה. משתמשים בקרינה גם בחולים המסרבים ניתוח   או שמסיבה כלשהיא יש מניעה לנתח. כיום מכשור הקרינה החדיש מאפשר מיקוד  אלומת הקרינה כך שניתן לצמצם את הסיכון לנזק לרקמה שמסביב לגידול.

  • טיפול במשחה – בגידולים כרוניים ובמיוחד בחולים קשישים מאד שקשה להביאם לחדר ניתוח או למכון לקרינה, נעזרים בסוגי משחה המגרה את תאי מערכת החיסון יוצרת דלקת מקומיים  המסייעת להרס תאי הגידול , או במשחה המכילה תרופות  כימיות , היעילות בעיקר לנגע שטחי או טרום סרטני.

* המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי

חלית במלנומה?

יתכן ומגיעות לך זכויות רפואיות. 
אנחנו כאן עבורך, עם הרופאים, מנהלי הלקוח ואנשי המקצוע שלנו, היודעים להתנהל מול כל גוף הקשור למימוש זכויות. 

הזכויות הרפואיות שלך מגיעות לך!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

עשית את הצעד הראשון עכשיו תורנו. בקרוב מאוד נחזור אלייך!

קרצינומה של תאי בסיס BCC

אונקולוגיה

קרצינומה של תאי בסיס BCC
  • הודעה
  • white phone
  • ווטסאפ
bottom of page