top of page

סרטן תאי הקשקש Squamous cell carcinoma-מה זה?

סרטן תאי קשקש הידוע גם בשם קרצינומה של תאי קשקש בעור, או באנגלית SCC – Squamous cell carcinoma, הינו סרטן העור השני בשכיחותו. סרטן עור קשקשי מאופיין בגדילה מואצת ואבנורמלית של תאי קשקש.

תא קשקש הוא אחד מ-3 סוגי תאים עיקריים בשכבת העור העליונה – האפידרמיס. תאים אלה מייצרים קשקשת שהיא סוג של חלבון דומיננטי בעורף, בשיער ובציפורניים. קרצינומה היא גידול סרטני. סרטן מתפתח כאשר תא עובר מוטציות ושינויים ב-DNAאו בחומרים המרכיבים את הגנום. קרצינומה של תאי קשקש בעור מתרחשת כאשר ה-DNA של תאי הקשקש עובר שינוי וכך מהווה טריגר לאותו שגשוג בלתי מבוקר של תאי הקשקש.

בדרך כלל הגידול מתפתח באיטיות באזורי עור שחשופים לשמש. הוא שכיח יותר בקרב גברים ומופיע לרוב בעשור החמישי והשישי בחיי החולים.

ברוב סרטני העור של תאי קשקש ניתן לטפל בהצלחה ולהביא לריפוי כשמגלים אותם בשלב מוקדם. לעומת זאת כאשר לא מאבחנים בזמן קרצינומה בעור, הגידול עלול לחדור לרקמות העמוקות של העור, וקיים סיכון שיתפשט לבלוטות הלימפה באזור ולאברי גוף אחרים.


תסמינים של סרטן עור קשקשי SCC

סרטן תאי קשקש יכול להיראות באופן שונה בין חולה אחד למשנהו. הנגע הראשוני יכול להופיע בדמות כתם קשקשי אדום, כיב פתוח, עור יבלתי/מעובה/מחוספס, גידול מורם מהעור שיש באמצעו שקע, וגם בצורות אחרות. יש מקרים בהם קרצינומה בעור יכולה לדמם, לגרד או להגליד.

לרוב, הנגעים מתפתחים באזורי עור חשופים לשמש – פנים, אוזניים, קרקפת, צוואר, כתפיים, כפות ידיים ואמות. יחד עם זאת, הגידול יכול להתפתח בכל מקום בגוף.

חשוב שתדעו

ישנם מצבים שבהם סרטן עור SCC לבדו או כשנלוות אליו פגיעות/מחלות אחרות, עשוי לזכות בקצבת נכות כללית.
זאת בתנאי שהחולה יעמוד, בין היתר גם, ב-4 קריטריונים מצטברים: הוא צעיר יותר מגיל הפרישה, בעל הכנסה קבועה שאינה פנסיה, קיים אובדן כושר עבודה בגין המחלה, ונקבעה נכות רפואית משוקללת מעל לרף של תקנות ביטוח לאומי. לחולי SCC המטופלים בכימותרפיה או בהקרנות יכולה אף להיקבע 100% נכות זמנית/צמיתה.

מהם גורמי הסיכון של סרטן תאי קשקש

לאחר שהבנתם מה זהsquamous cell carcinoma , חשוב להיות מודעים לגורמי הסיכון שמעלים את הסיכויים לחלות בסרטן עור מסוג SCC, וביניהם נמנים:

· חשיפה לקרינת UV מהשמש או ממיטות שיזוף

· היסטוריה אישית או משפחתית של סרטן עור מסוגים שונים או מצבים טרום סרטניים

· מערכת חיסונית חלשה

· עור בהיר

· תסמונות גנטיות שמגבירות רגישות לפגעי קרינת השמש

· היסטוריה של וירוס HPV – פפילומה


כיצד מאבחנים סרטן תאי קשקש?

בכל מקרה בו מופיעים תסמינים מחשידים כפי שתואר כאן – חשוב לקבוע תור אצל רופא עור לצורך אבחון. יתרה מזאת, סרטן עור קשקשי SCC יכול להיראות שונה בין אדם לאדם ואף שונה מהתסמינים שתוארו לעיל, לכן יש לפנות לרופא עור בכל מקרה בו מבחינים בגידול עור חריג, בנקודה חדשה/חשודה, כיב שלא מתרפא וכיו"ב.

רופא עור יכול לאבחן את המחלה באמצעות הסיפור הקליני ומראה הנגע, אך על מנת לשלול או לוודא באופן מוחלט את קיומו של סרטן תאי קשקש – הוא יבצע ביופסיה אבחנתית.ש

מימוש זכויות רפואיות לחולי קרצינומה של תאי קשקש בעור

חולי SCCעשויים להיות זכאים לקבלת זכויות מהמוסד לביטוח לאומי וגופים שונים נוספים. כך למשל, יש מקרי SCCהמוכרים כמחלת מקצוע, ובגינם ניתן לקבל קצבת נכות הנקבעת בוועדה הרפואית של ביטוח לאומי. יש גם מצבים שבהם סרטן עור SCCלבדו או כשנלוות אליו פגיעות/מחלות אחרות, עשוי לזכות בקצבת נכות כללית. זאת בתנאי שהחולה יעמוד, ביו היתר גם, ב-4 קריטריונים מצטברים: הוא צעיר יותר מגיל הפרישה, בעל הכנסה קבועה שאינה פנסיה, קיים אובדן כושר עבודה בגין המחלה, ונקבעה נכות רפואית משוקללת מעל לרף של תקנות ביטוח לאומי. לחולי SCCהמטופלים בכימותרפיה או בהקרנות יכולה אף להיקבע 100% נכות זמנית/צמיתה.

מימוש זכויות רפואיות לחולי סרטן תאי קשקש Squamous cell carcinomaכרוך לרוב בכניסה לתהליך מורכב ומייגע, במסגרתו יש להשקיע זמן ותעצומות נפש שחולים רבים אינם יכולים לגייס, ולהכיר כל פרט. לפיכך, חשוב שחולי SCCיסתייעו בגוף מקצועי למימוש זכויות רפואיות כמו חברת לבנת פורן.

מימוש זכויות רפואיות יכול לחולל מפנה משמעותי באיכות חייהם של חולי סרטן תאי קשקש SCCולצמצם ככל הניתן פגיעה כלכלית. הבעיה היא שרבים מהחולים מתמקדים עם גילוי המחלה במאמצי הריפוי, כשהם מתרוצצים בין רופאים וטיפולים שונים. מצב זה לא משאיר הרבה זמן או כוחות נפשיים להתעסק בתהליך מימוש זכויות רפואיות, הכולל, כאמור, בירוקרטיה מול הגופים השונים. זאת ועוד, חולים רבים אינם מודעים לזכאותם לאחוזי נכות המקנים קצבאות והטבות, אותם ישיגו במידה ויקבלו סיוע הולם מול ביטוח לאומי.

מהו הטיפול בסרטן עור מסוג SCC?

רוב מקרי סרטן עור קשקשי ניתנים לטיפול ולריפוי כאשר מאבחנים אותם בזמן. קיימות דרכי טיפול שונות, הנבחרות בהתאם לסוג הגידול, גודלו, מיקומו, עומק החדירה שלו, וכן על פי נתוני המטופל – גילו ומצב בריאותו הכללי.


אפשרויות הטיפול כוללות:

  • ניתוח להסרת הגידול – זהו הטיפול השכיח לסרטן עור, כשהגידול נכרת במלואו לרבות שולי עור בריא מסביבו. הטיפול מתאים כשיש אבחון מוקדם של הגידול, וכשהוא עודנו קטן.

  • ניתוח מוהס Mohs– זו שיטת הטיפול האפקטיבית ביותר, במסגרתה רופא העור מסיר את הגידול הנצפה, ואת שולי הרקמה מסביבו ומתחתיו. כל שכבת עור שמוסרת נבדקת מיקרוסקופית, וכך מתבצעת הסרת שכבות נוספות עד שלא מזוהים תאי סרטן.

  • אלקטרו-כירורגיה – טיפול בו רופא העור משלב גרידה/הסרה של תאי הסרטן במחט או לולאה חשמלית, בעזרת חומר כימי או חום, וכן צריבת המקום למניעת דימום. הטיפול אפקטיבי לנגעים קטנים ושטחיים.

  • טיפול רדיותרפי בקרינה – הריסת הגידול ע"י שימוש בקרינה ברמה נמוכה. לעיתים נדרשים מספר טיפולים. מדובר בתהליך פחות מדויק, ולכן הוא מתאים יותר לגידולים שלא ניתן להסיר כירורגית או לאנשים שלא יכולים לעבור ניתוח.

  • קריו כירורגיה – שימוש בחנקן נוזלי להקפאת הגידול. מתאים לגידול קטן מאוד ושטחי ולמטופלים עם בעיות דימום או בעיות בביצוע הרדמה כללית.

  • טיפול פוטו דינמי – טיפול שמשלב משחה שמעלה רגישות לאור יחד עם חשיפה למקור אור/אור יום, ליצירת תגובה שמחסלת את הגידול.

  • ניתוח לייזר – השמדת תאי הגידול בעזרת קרן לייזר ממוקדת. טיפול זה טרם אושר ע"י ה-FDAהאמריקאי לטיפול בסרטן עור SCC, אך משמש כטיפול קו שני במקרים בהם שיטות טיפול אחרות לא צלחו

  • שימוש במשחות ייעודיות – מהוות מעין כימותרפיה מקומית.

* המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי

אובחנת כחולה בסרטן תאי הקשקש?

יתכן ומגיעות לך זכויות רפואיות. 
אנחנו כאן עבורך, עם הרופאים, מנהלי הלקוח ואנשי המקצוע שלנו, היודעים להתנהל מול כל גוף הקשור למימוש זכויות. 

הזכויות הרפואיות שלך מגיעות לך!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

עשית את הצעד הראשון עכשיו תורנו. בקרוב מאוד נחזור אלייך!

קרצינומה SCC סרטן תאי קשקש

אונקולוגיה

קרצינומה SCC סרטן תאי קשקש
  • הודעה
  • white phone
  • ווטסאפ
bottom of page