top of page

אטרופיה – מה זה?

אטרופיה הינה מחלת ניוון גופני המאופיינת בתהליך התדלדלות רקמות בגוף, כך שהן מאבדות מהנפח או המסה שלהן. אטרופיה יכולה להוות תהליך התפתחותי תקין כשמדובר לדוגמה בהצטמקות השקדים בגרון ככל שאנו מתבגרים. לעומת זאת, במקרים של אטרופיה לא תקינה לרקמה כלשהי בגוף  – ככל שתהליך ההתנוונות יתקדם, יופיעו תסמינים ומחלות הקשורים להתדרדרות הרקמה ולאובדנה.

בין הגורמים העיקריים לאטרופיה נמנים: מחלות גנטיות, תת תזונה, בעיות הורמונליות, מחסור מתמשך בתנועה/פעילות פיזית, זרימת דם בלתי מספקת לאיברים, עודף משקל ועוד.

סוגי אטרופיה

ישנם סוגים שונים של אטרופיה, המאפיינים ניוון גופני של רקמות מסוימות. על הסוגים השכיחים ביותר – אטרופיה שרירית, אטרופיה מוחית, אטרופיה הורמונלית – נפרט להלן:

  • אטרופיה שרירית – מאופיינת בהתדלדלות רקמת השריר,      שלרוב נגרמת מאי שימוש ממושך בשריר עקב מצבים כמו ריתוק ממושך למיטה או גיבוס      איבר לאורך זמן. אטרופיה שרירית יכולה לנבוע גם מהזדקנות או ממחלות שגורמות      לחסך תזונתי כמו ALS או פוליו, הפוגעות בשלוחות      העצבים המגיעות לשרירים ומפעילות אותם.

  • אטרופיה מוחית – מאופיינת בהתנוונות תאי המוח,      שמובילה לדלדול רקמת המוח. אטרופיה מוחית שכיחה יותר באוכלוסייה הבוגרת, אך      יכולה להיווצר גם מאי הגעת חמצן לתאים, מגורמים גנטיים או מלחץ.

  • אטרופיה הורמונלית – תהליך אטרופיה המתרחש באיברים      שונים ופוגע בתפקודם בשל חוסר או עודף בהורמונים מסוימים. הגורם לכך לרוב הוא      שימוש ממושך בסטרואידים או תרופות הורמונליות אחרות. בקרב נשים, אטרופיה של      השד עלולה להיגרם מירידה ממושכת של רמות אסטרוגן, לעיתים בעקבות גיל הבלות.

מהם התסמינים של אטרופיה?

תסמיני האטרופיה תלויים בסוג האטרופיה, כלומר ברקמה או האיבר שעוברים את התהליך. כך לדוגמה, תסמיני אטרופיה שרירית הינם חולשת שרירים שעלולה להתדרדר עד כדי חוסר יכולת לנוע, שכן חוזק השריר תלוי ישירות במסה שלו. תסמיני אטרופיה הורמונלית קשורים באיבר שנפגע ובתפקידו בגוף. כך למשל אטרופיה של בלוטת האדרנל שמסייעת בשינוע חומרי מזון בדם לאיברים ושומרת על לחץ דם תקין, תבוא לידי ביטוי בעייפות, ירידה בלחץ הדם, אובדן משקל וכו'. אטרופיה של האשך שאחראי על ייצור הורמון הטסטוסטרון תתבטא בתסמינים כמו ירידת החשק המיני, אימפוטנציה, הפחתה בצמיחת שיער הפנים וכו'.


חשוב שתדעו

הסוגים השונים של מחלת האטרופיה מזכים את החולים בזכויות בביטוח לאומי וגופים שונים, שמקנות להם פיצוי כספי, סיוע והקלות. על מנת לממש את הזכויות יש להגיש תביעה המגובה במסמכים רפואיים ולהתייצב בפני ועדה רפואית. הזכויות יוענקו לחולים בהתאם לאחוזי הנכות ודרגת האי הכושר שתקבע להם הוועדה.

כיצד מאבחנים אטרופיה?

אבחון אטרופיה תלוי אף הוא בסוג האטרופיה. לדוגמה, אטרופיה מוחית ניתן לאבחן באמצעות בדיקת CT או MRI. לאבחון אטרופיה מוחית יש חשיבות רבה לחולי טרשת נפוצה, שכן מדידת רמת האטרופיה יכולה לספק חיזוי להתפתחות מחלת הטרשת. לאבחון אטרופיה שרירית ניתן להסתייע בבדיקות כמו EMG או ביופסיית שריר. סוגי אטרופיה אחרים ניתנים לאבחון על פי התסמינים המלווים את התהליך.

מימוש זכויות רפואיות לחולי אטרופיה

בין הזכויות המגיעות לחולי אטרופיה: קצבת נכות כללית, קצבת שירותים מיוחדים למימון השגחה וסיוע בפעולות יומיומיות פשוטות, קצבת ניידות ופטורים והנחות בתחום הרכב לרבות תו חניה, הטבות בתשלומי מס, זכויות מתוקף פוליסות ביטוח פרטיות הכוללות גם מימון טיפולים ותרופות שאינם בסל הבריאות, זכויות רפואיות ממשרד הבריאות המקנות סיוע במכשירים רפואיים, ועוד הטבות והנחות מרשויות וגופים שונים.

מכיוון שקיים שוני בין הסוגים השונים של אטרופיה ורמות החומרה מיניהן, חולים רבים אינם מודעים לכלל הזכויות המגיעות להם. זאת ועוד, תהליך מימוש הזכויות כרוך בבירוקרטיה ובמורכבות רבה, שעלולה להתיש את החולים ולגרום להם לוותר על חלק מזכויותיהם.


מימוש זכויות חולי אטרופיה עם לבנת פורן

בלבנת פורן אנו פועלים למימוש הזכויות הרפואיות של חולי אטרופיה בצורה המלאה ביותר. זאת באמצעות צוות רב-מקצועי המצויד בכל הידע והניסיון במימוש זכויות רפואיות בכלל ולחולי אטרופיה בפרט. במסגרת התהליך יעמדו לרשותכם הרופאים, מנהלי הלקוח, ואנשי המקצוע שיסייעו באופן מקצועי מול כל גוף לצורך מימוש זכויותיכם.

המומחים שלנו רואים אותך. נשמח להזמינך לפגישת היכרות ראשונית ללא עלות וללא התחייבות, בה נתוודע למקרה האישי שלך, ונציג את הדרכים בהן נוכל לסייע לך בתהליך מימוש הזכויות הרפואיות שלך, בצורה המקצועית, הקלה והמהירה ביותר.

מהו הטיפול באטרופיה?

אם האטרופיה אינה מתקדמת מדי, התהליך יכול להיות הפיך בעזרת טיפול מתאים. גם כאן, דרך הטיפול נקבעת לפי סוג האטרופיה. במקרי אטרופיה שרירית, פיזיותרפיה עשויה להיות טיפול יעיל לשחזור רקמת השריר. עם זאת, מחלות שפוגעות בשלוחות העצבים המגיעות לשריר, עלולות  לגרום לרקמה העצבית לנזק בלתי הפיך. בהתאם לכך, גם התנוונות רקמת השריר נעשית בלתי הפיכה, ולכן לא ניתן לשחזרה במלואה, אלא לשפר את התסמינים בלבד באמצעות פיזיותרפיה.

במקרי אטרופיה הורמונלית הנובעת מנטילת תרופות – עם הפסקת התרופה, הרקמה המדולדלת עשויה להשתקם ולהתאושש.

במקרי אטרופיה מוחית, ניתן טיפול תרופתי שעשוי לעכב את התהליך ולהקל על התסמינים.

* המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי


חלית באטרופיה?

יתכן ומגיעות לך זכויות רפואיות. 
אנחנו כאן עבורך, עם הרופאים, מנהלי הלקוח ואנשי המקצוע שלנו, היודעים להתנהל מול כל גוף הקשור למימוש זכויות. 

הזכויות הרפואיות שלך מגיעות לך!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

עשית את הצעד הראשון עכשיו תורנו. בקרוב מאוד נחזור אלייך!

אטרופיה

נפרולוגיה

אטרופיה
  • הודעה
  • white phone
  • ווטסאפ
bottom of page