top of page

קוליטיס- מה זה?

קוליטיס כיבית היא מחלה דלקתית כרונית של מערכת  העיכול (  IBD )  המערבת את המעי הגס  לכל אורכו עד לפי הטבעת. המחלה אינה פוגעת בחלקים אחרים של מערכת העיכול. חלקי המעי הגס הנפגעים שונים מחולה לחולה.  ברוב החולים יפגע המעי הגס השמאלי (המרוחק, כלומר זה הקרוב לפי הטבעת),לרוב יחד עם חלק של המעי הרוחבי. במיעוט החולים נפגע המעי השמאלי בלבד או המעי הימני בלבד ואילו במיעוט קטן עוד יותר נפגע המעי הגס לכל אורכו ואלה הם החולים הקשים ביותר. המחלה היא דינמית. בחלק מהחולים קטע המעי החולה נותר יציב ואין מעורבות של חלקים אחרים. אך ברוב החולים המחלה  מסתמנת לראשונה בחלק אחד של המעי הגס ועם הזמן נפגעים חלקים נוספים.

במחלה זו נפגעת רירית המעי בלבד.  התהליך הדלקתי אינו חודר לשכבות העומק של המעי. רירית המעי מראה אזורי דלקת, אודם, צמיחת כלי דם והיווצרות כיבים בעלי שוליים חדים  המפרישים ריר ולעיתים מדממים.  המחלה נוטה להיות התקפית. גם ללא טיפול מכוון יש, לעיתים, נסיגה במחלה  ותקופה של שקט לחולה ואז המחלה מתעוררת מחדש. כך גם לאחר טיפול, נסיגה היא לרוב זמנית עד להחרפה הבאה. בחלק מהחולים ניתן להשיג רמיסיה לתקופות ארוכות.


מהם התסמינים של קוליטיס?

החולה האופייני בקוליטיס כיבית  מגיע לרופא כשהוא מתלונן על כאבי בטן ושלשול. מספר היציאות  רב ( ביום ובלילה 6-12 ).  לחולים קשה מאד להתאפק ולעיתים קיימת דליפה של ריר  דמי ותוכן צואתי המחייבים שימוש באמצעי ספיגה. הצירוף של התהליך הדלקתי ואובדן הדם ממערכת העיכול גורמים  לאנמיה . בחולים  בקוליטיס שמאלית קיימת מעורבות של הרקטום, הם סובלים מדמם רקטלי וטחורים. כמו ברוב התהליכים הדלקתיים הכרוניים, יהיו שינויים במצב הרוח, עייפות, כאבי שרירים  ירידה במשקל .

אחד התופעות האופייניות לקוליטיס כיבית  קרויה רפלקס גסטרו-קולי:  שלשול המופיע מיד לאחר האוכל. החולים לומדים לצום מספר שעות לפני שם יוצאים מהבית כדי שלא להזדקק לשירותים ציבוריים  או לעמוד בפני בעיות מביכות של קושי להתאפק.



חשוב שתדעו

חולים רבים וביניהם חולי קוליטיס מתקשים לקבל את המגיע להם עקב החשש מההתמודדות עם הביורוקרטיה, והעומס הרגשי הכרוך בניהול הליך מול הגוף המבוקש. נוסף על כך, חולי הקוליטיס נתקלים לעיתים בחוסר הבנה לגבי תנודתיות וחוסר יציבות ממחלתם והשפעותיה.

הגורמים לקוליטיס

סיבת המחלה אינה ידועה.  המנגנון הוא  חיסוני ובהתאם מגיב לטיפול מדכא חיסון. אך נראה כי המנגנון החיסוני הוא תגובה לתהליכים שעדיין אינם ברורים. ייתכן וקיימת נטייה גנטית ייתכן וקיימת השפעה של גורמים זיהומיים או נפשיים. התיאוריות רבות, הידע הממשי מועט.


כיצד מאבחנים קוליטיס?

התמונה הקלינית של קוליטיס כיבית אופיינית מאד. כאשר עולה החשד למחלה, הבדיקה  העיקרית היא קולונוסקופיה. המעי הגס כולו נבדק, אזורים חשודים מצולמים לדיון נוסף נלקחות דגימות רקמה  לבדיקה מיקרוסקופית וכך אפשר לאבחן את המחלה ולהגדיר במדויק את חומרתה ואת אזורי המעי המעורבים. בדיקות דם שונות נועדו לקבוע את חומרת התהליך הדלקתי, חומרת האנמיה ,למצוא חסרים אחרים ולמצוא מעורבות של אברים אחרים.

חולי קוליטיס כיבית נמצאים בסיכון רב  לפתח סרטן במעי הגס. לכן, ללא קשר לחומרת המחלה הדלקתית  הם נבדקים בקולונוסקופיה אחת לשנתיים כדי לוודא אפשרות לגילוי מוקדם של גידולים.

מימוש זכויות רפואיות מול ביטוח לאומי אצל חולי קוליטיס

הכאבים הקשים המלווים את מחלת הקוליטיס והסיבוכים כגון דימום ממערכת העיכול, מחלת כבד, סיכון מוגבר להיווצרות קרישי דם, חסימת חלל המעי, אשר עלולים ללוות את המחלה,  מקשים מאוד על התפקוד היומיומי התקין של החולים שמחלתם אינה בהפוגה. לכן נקבעו תקנות שעמידה בתנאים מסויימים תקנה קצבאות ומענקים לחולי הקוליטיס בביטוח הלאומי ובגופים נוספים .

מימוש זכויות רפואיות עשוי להקל באופן ניכר על איכות החיים של חולי קוליטיס ועל רווחתם הכלכלית. העניין הוא שעם גילוי המחלה, רבים מהחולים מוצאים עצמם, מטבע הדברים, ממוקדים כל כולם בתהליך הריפוי ומתרוצצים בין רופאים לטיפולים. במצב כזה, אין זמן או כוחות נפשיים להתעסק במימוש זכויות רפואיות, הכרוך בצעדים בירוקרטיים מתישים מול הגופים השונים. יתרה מזאת, רבים מהחולים כלל לא מודעים לכך שביכולתם לקבל אחוזי נכות המקנים להם קצבאות והטבות.

לשם כך נועדו שירותי חברת לבנת פורן המסייעים לחולי קוליטיס להשגת הזכויות המגיעות להם.

בלבנת פורן פועלים למימוש זכויות רפואיות של חולי קוליטיס בצורה המיטבית בעזרת צוות רב-מקצועי רפואי מנוסה. הצוות כולל רופאים, מנהלי לקוח ואנשי מקצוע שיודעים להתנהל מול הגופים השונים ומצוידים בידע והניסיון הנדרשים להצלחת התביעה.

מהו הטיפול בקוליטיס?

הטיפול הראשוני נועד לדכא את התהליך הדלקתי. נעשה שימוש בנוגדי דלקת מקובלים ב IBD. בחולים בודדים די בטיפול כזה כדי לשמור את המחלה :על אש קטנה" המאפשרת לנהל אורח חיים תקין. התקפים חריפים של הדלקת במעי מטופלים בסטרואידים המוחלפים, מוקדם ככל האפשר, בתרופות אחרות המדכאות את מערכת החיסון בשילוב עם טיפול נוגד דלקת.

גם בקוליטיס כיבית כמו ברוב מחלות בהן מערכת החיסון מעורבת נעשה שימוש נרחב בתכשירים ביולוגיים המעכבים פעילות של ציטוקינים שונים וכך מאפשרים לשלוט בתהליך הדלקתי-חיסוני.

הבעיה היא שלא כל החולים מגיבים לטיפול. לרוב יש להחליף תכשירים עד שנמצא  האחד   המביא לשינוי הרצוי במהלך המחלה.

לטיפול התומך, החזרת חוסרים (ברזל, חלבונים וויטאמינים), התאמת תזונה למצבים המשתנים, ייעוץ בנושאי עבודה חברה זוגיות ותמיכה נפשית חשיבות רבה מאד לשמירת איכות חיי החולים.

לעיתם רחוקות, בחולים בהם כל המעי הגס מעורב, מתהווה דלקת קשה של כל המעי. המעי הגס מתרחב ומתפתחת תמונה של זיהום כללי ולעיתים אף הלם זיהומי. מצב מסכן חיים זה  מחייב התערבות דחופה ביותר. הטיפול כולל אנטיביוטיקה וכל האמצעים למאבק בהלם וכן ניתוח דחוף וכריתה של כל המעי הגס.  זהו ניתוח מציל חיים אך הוא מחייב, לאחריו התקנת סטומה. כלומר הוצאת קצה המעי הדק לדופן הבטן כדי לאפשר ניקוז ההפרשות.  אמנם קיים כיום ציוד  משוכלל המאפשר לקיים תנאים אסתטיים  מוקפדים ועדיין איכות החיים של החולים נפגעת מאד.

* המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי

חולה בקוליטיס?

יתכן ומגיעות לך זכויות רפואיות. 
אנחנו כאן עבורך, עם הרופאים, מנהלי הלקוח ואנשי המקצוע שלנו, היודעים להתנהל מול כל גוף הקשור למימוש זכויות. 

הזכויות הרפואיות שלך מגיעות לך!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

עשית את הצעד הראשון עכשיו תורנו. בקרוב מאוד נחזור אלייך!

קוליטיס

גסטרו

קוליטיס
  • הודעה
  • white phone
  • ווטסאפ
bottom of page