top of page

קרוהן – מה זה?

מחלת קרוהן היא  מחלת מעי דלקתית (Inflammatory Bowel Disease-IBD ) המערבת, בחולים שונים, את מערכת העיכול כולה החל מחלל הפה ועד לקצה החלחלת. בחולה אחד תתכן מעורבות של חלקי מעי שונים וכן,  המחלה יודעת "להחליף מקום" ,לאחר שחל ריפוי או רמיסיה באזור אחד המחלה יכולה להופיע באזור אחר.

התהליך הדלקתי הוא בעל אופי גרנולומטוטי (נוצרים מוקדי דלקת שסביבם נוצרת רקמה חדשה), לרוב אינו רציף והוא מערב את כל שכבות המעי החל מהרירית המצפה את פנים המעי ועד לקרום המצפה את המעי מבחוץ. התהליך הדלקתי יכול לפרוץ את דופן המעי ולגרום בכך לדלקת בחלל הבטן או לחדור מלולאת מעי אחת לשכנתה וליצור חיבור ביניהן (פיסטולה). במחצית החולים המחלה  מערבת את המעי הדק הסופי (30 הס"מ הקרובים למעי הגס) יחד עם חלקים שונים במעי הגס וכן באזור פי הטבעת.  ב30% מהחולים המחלה תמצא רק במעי הדק ואילו ב 20% הנותרים  המחלה תמצא רק במעי הגס.

מחלת קרוהן היא כרונית, מהלך המחלה משתרע על פני שנים רבות ,נתון לרמיסיה (הקלה או  היעלמות התסמינים) והחמרה לסירוגין, וכמובן בתלות בטיפול. שכיחות המחלה שונה באזורים שונים . בחצי הכדור הצפוני ימצאו 2 חולי קרוהן לכל 1000 תושבים, השכיחות בחצי הכדור הדרומי ובמיוחד באפריקה נמוכה בהרבה. המחלה נפוצה במעשנים בשיעור כפול לעומת לא מעשנים, היא נפוצה במיוחד ביהודים ממוצא אשכנזי. שיעור הנשים החולית גבוה במקצת  משיעור הגברים. המחלה יכולה להופיע בכל גיל אך קיים צבר מקרים סביב גיל 20 וכן גל שני בגילאי 50-70.


מהם התסמינים של מחלת הקרוהן ?

מחלת קרוהן היא, קודם לכל, מחלה דלקתית. לכן החולים מראים סימנים כלליים לדלקת. חום , תחושת מחלה, עייפות, כאבי ראש , אנמיה, וסימני מעבדה של דלקת. סימני המחלה במערכת העיכול תלויים במיקום המחלה. ברוב החולים נראה את הצירוף של כאבי בטן ושלשול. מספר משתנה של יציאות ביום, כשהיציאות מכילות ריר ודם. בחולים בהם מעורב המעי הגס בלבד נראה ריבוי יציאות ולעיתים קושי לשלוט עליהן. בחולים בהם מעורב המעי הדק בלבד נראה לעיתים תמונה קלינית של עצירות, כאבי בטן עוויתיים, תפיחות הבטן בחילה ואף הקאה .

כמו במחלות חיסון אחרות גם במחלת קרוהן  קיימת מעורבות של מערכות גוף  נוספות . בחולים רבים מתפתחת דלקת מפרקים המזכירה ארתריטיס ראומטואידית אם כי לרוב קלה יותר. בחלק מהחולים רואים מעורבות של הכבד.


חשוב שתדעו

מחלת קרוהן גורמת לחולים רבים לאבד את הניידות ואת כושר העבודה שלהם. מצבים אלה מקשים על החולים בקרוהן לא רק מבחינה רפואית, אלא גם מבחינה כלכלית ונפשית. מימוש הזכויות הרפואיות יכולות לסייע לחולים להמשיך ולהתקיים בכבוד גם במקרים בהם איבדו את מקורות פרנסתם בעקבות המחלה.

הגורמים למחלת קרוהן:

הסיבות למחלה אינן ידועות. צורת הדלקת בדופן המעי ותופעות המלוות את מחלת המעי במערכות אחרות (ראה להלן) רומזות לרקע  חיסוני אך חוקרים רבים סבורים כי  זיהומים שונים עלולים לעורר את המחלה באנשים עם רקע גנטי מתאים.


כיצד מאבחנים קרוהן?

האבחון הוא בעיקר באמצעות דימות. את המעי הגס וקצה המעי הדק קל לבדוק בקולונוסקופיה .בדיקה זו לבדה יכולה לסייע באבחנה של כ-70% מהחולים. כאשר המחלה מאותרת למעי הדק בלבד  אנו נזקקים לשיטות דימות מיוחדות בהן נראה המעי הדק.

בדיקות אלה מתבצעות באמצעות מכשירי CT או MRI. במהלך הבדיקות נלקחות דגימות מרירית מערכת העיכול . בדיקת הדגימות (הביופסיות) במיקרוסקופ  ובאמצעות צביעות מיוחדות מאפשרת אבחנה מדויקת.

מימוש זכויות רפואיות לחולים במחלת קרוהן מול ביטוח לאומי וגורמים שונים

מימוש זכויות רפואיות עשוי להקל באופן ניכר על איכות החיים של חולי קרוהן ועל רווחתם הכלכלית. עם גילוי המחלה, רבים מהחולים מוצאים עצמם, מטבע הדברים, ממוקדים כל כולם בתהליך האבחון והריפוי נזקקים לזמן רב מרץ ותשומת לב לתהליך הרפואי. במצב כזה, אין זמן או כוחות נפשיים להתעסק במימוש זכויות רפואיות, הכרוך בצעדים בירוקרטיים מול הגופים השונים. יתרה מזאת, רבים מהחולים כלל לא מודעים לכך שביכולתם לקבל אחוזי נכות המקנים להם קצבאות והטבות.

מהו הטיפול במחלת הקרוהן?

הטיפול מורכב ומחייב שיתוף פעולה של צוותי רפואה שונים. הטיפול התרופתי כולל שורה מגוונת של תכשירים נוגדי דלקת ומדכאי מערכת החיסון שרבים מהם משמשים לטיפול גם במחלות  אחרות של מערכת החיסון. בשורה השנייה  , תכשירים ביולוגיים שונים המכוונים לבלימת פעילות של ציטוקינים דלקתיים . וכן, כמובן, טיפול תומך לסוגיו. מתן תכשירי ברזל ואף עירויי דם לחולים הסובלים מאנמיה קשה, התאמת תזונה בהתאם לצרכים ולסימפטומים של החולים, תכשירים נוגדי כאב  וכו'. בצד הטיפול התרופתי  קיים ,לעיתים, צורך בטיפול כירורגי.  לעיתים חייבים לכרות קטעי מעי בהם התהליך הדלקתי קשה מאד ואינו מגיב לטיפול. אם נוצרו פיסטולות  או דלקות בחלל הבטן יש לבצע הפרדה בין לולאות המעי וחיבורן מחדש. לעיתים נדרש ניתוח דחוף לשחרור חסימת מעיים.

לרוב חולי  קרוהן, צפויה תוחלת חיים רגילה. עם זאת המחלה היא כרונית ומחייבת  השגחה רציפה והתערבות טיפולית בכל מקרה החרפה או של סיבוכי  המחלה.

* המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי

חלית בקרוהן?

יתכן ומגיעות לך זכויות רפואיות. 
אנחנו כאן עבורך, עם הרופאים, מנהלי הלקוח ואנשי המקצוע שלנו, היודעים להתנהל מול כל גוף הקשור למימוש זכויות. 

הזכויות הרפואיות שלך מגיעות לך!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

עשית את הצעד הראשון עכשיו תורנו. בקרוב מאוד נחזור אלייך!

מחלת קרוהן

גסטרו

מחלת קרוהן
  • הודעה
  • white phone
  • ווטסאפ
bottom of page