top of page

הזכויות הרפואיות שלך מגיעות לך!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

עשית את הצעד הראשון עכשיו תורנו. בקרוב מאוד נחזור אלייך!

פטור ממס הכנסה – מה שלא כולם יודעים

פורסם: עיתון "בשבע" 29/06/17

יכול להיות שמגיע לכם פטור ממס-הכנסה אבל המושג "נכות" קצת מבהיל אתכם ונראה לכם לא שייך. לבנת פורן, שופכת אור על הנושא ומסבירה באילו מקרים כדאי לכם לבדוק את זכאותכם ואיך עושים את זה.


"כאשר אני מספרת לאנשים על ההטבה הניתנת ממס הכנסה לאנשים שחלו או נפצעו הם פוערים עלי זוג עיניים כלא מאמינים" מספרת לבנת פורן, מייסדת ויו"ר 'חברת לבנת פורן – זכויות רפואיות" מפתיע אותי בכל פעם מחדש, לגלות איך כל כך הרבה אנשים לא מודעים לזכאות היכולה להינתן להם. אבל אני גם יודעת שיש לכך סיבות: קודם כל, קשה לאנשים שחלו, להגדיר את עצמם כנכים. אני זוכרת פגישה שהייתה לי עם שני בני זוג חביבים, שכבר עברו את גיל השישים. שאלתי את הבעל ממה הוא סובל, וטען בחיוך שהוא לא סובל מכלום. התעקשתי- 'מאיזו מחלה אתה סובל?', הרי הוא לא סתם הוא הגיע למשרדים שלי. הוא המשיך להתעקש שהוא לא סובל מכלום. 'אז מה הביא אותך לפגישה?' הקשתי, 'אשתי', הוא צחק 'היא הביאה אותי. היא חושבת שיש לי זכויות אבל אני בריא לגמרי… וחוץ מזה יש לנו הכנסה גבוהה מפנסיה ומדירה שאנחנו משכירים ואנחנו ממש לא במצב כלכלי המצדיק קצבת נכות'. כשהצצתי בסיכום הרפואי שהוא הביא מקופת החולים, הבנתי מיד שאשתו צודקת. שנה וחצי מאוחר יותר, הוא קיבל ממס הכנסה סכום מכובד למדי של למעלה מ- 600,000 שקלים".


מסתבר שבדיוק כמו אותו אדם, רבים לא מעריכים את עצמם כחולים ולכן אפילו לא בודקים את האופציה לקבלת זכויות. "הבלבול נגרם מכך שרובנו כאשר אנחנו חושבים על המילה 'נכות' אנחנו חושבים על אדם מוגבל לחלוטין – פיזית או נפשית. אבל במונחי הביטוח הלאומי ומס הכנסה – כל בעיה רפואית וכל מחלה נמדדת באחוזי נכות. בנוסף לכך, רבים מניחים שהטבות לנכים ניתנות רק לאנשים מעוטי יכולת וגם זו טעות. פטור ממס יכול להינתן גם ואולי בעיקר, לאנשים עם הכנסה גבוהה הן מעבודה, הן מפנסיה, הן מהכנסה הונית ובעצם מכל הכנסה עליה אנחנו משלמים מס הכנסה".


אז למי מגיע פטור מתשלום מס הכנסה?

"למעשה, כל אדם שחלה או נפגע, והוכר כנכה בשיעור של מעל 90%, עשוי להיות זכאי לפטור מלא מתשלום מס הכנסה. ברוב המקרים מדובר באנשים פעילים הן בעבודה והן בחייהם הפרטיים שפשוט מוותרים בלי להיות מודעים לכך על הזכות הזו שהמדינה מאפשרת להם.


הזכאות לפטור יכולה לנבוע ממכלול מחלות הגורמות למצב רפואי או ממחלה אחת משמעותית. מניסיוני עם אלפי לקוחות בהם טיפלנו, המחלות האופייניות ביותר הינן: סכרת עם סיבוכים, מחלות לב, פרקינסון, פוליו ושיתוק ילדים, מחלות ריאה, טרשת נפוצה, גידול ממאיר בעבר, מחלת כליות, דלקת פרקים, מחלת כבד, עיוורון, חירשות, בעיות אורתופדיות ונוירולוגיות ועוד".


ומה הם הפרמטרים הנבחנים בבחינת הזכאות לפטור?

"כל מחלה או בעיה רפואית נמדדת לפי ספר התקנות של ביטוח לאומי. נכות של 100% מבעיה רפואית משמעותית אחת , או נכות מצטברת של 90% משתיים או יותר בעיות רפואיות. כאשר מדובר ביותר מנכות אחת, מבצעים שקלול של אחוזי הנכות".


כיצד התהליך הזה מתנהל?

"לעתים קרובות מדובר בתהליך ארוך ומייגע, וכולל שלבים רבים. זה מתחיל בהכנת טפסים ואישורים הנדרשים לצורך הגשת בקשה לפטור ופנייה לפקיד השומה במס הכנסה, משם מקבלים הפנייה לוועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי, לקביעת אחוזי נכות, בצירוף שובר אגרה לתשלום עבור הוועדה הרפואית. את השובר יש לשלם ולשלוח לביטוח לאומי יחד עם התביעה, המסמכים הרפואיים, והטפסים הרלוונטיים עם טופס 'ההפניה לוועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי' שהתקבל מפקיד השומה ומשם ממשיכים לועדה הרפואית. תקופת הועדות אורכת לרוב כמה וכמה חודשים ובסיכומו של דבר שולח המוסד את החלטתו לתובע. במידה ונקבעה דרגת נכות רפואית 90% ומעלה פקיד השומה ינפיק אישור 'קביעת אחוזי נכות לפי 9 (5) לפקודת מס הכנסה' וזהו המסמך שמהווה אישור רשמי לפטור ממס. אנחנו כאן , למעשה, כדי להקל ולעשות את התהליך הלא פשוט הזה עם הידע שצברנו ובעזרת המושגים המדויקים כדי שמידה ואכן יש זכאות, היא תמומש".

כל הקטגוריות במגזין

  • הודעה
  • white phone
  • ווטסאפ
bottom of page