top of page

דיסק צוואר- מה זה?

הדיסק הבין חולייתי הוא מבנה סחוסי עבה הנמצא בין שתי חוליות סמוכות בעמוד השדרה.תפקיד הדיסק הוא לאפשר תנועה בין החוליות וגם לבלימת זעזועים לאורכו של עמוד השדרה. הדיסק מוקף בטבעות סחוס סיבי הנותנות לו חוזק ונוקשות. פנימית נמצא הגרעין הרך שמורכב מחומר דמוי ג'לי  שנותן לדיסק גם תכונות אלסטיות וגמישות.

ההבדל בין בלט, בקע ופריצת דיסק- בבלט דיסק הטבעת הסחוסית של הדיסק נותרת שלמה ולא נפרצת. הדיסק נדחס כולו ובולט אחורית ולוחץ על חוט השידרה. בבקע דיסק נוצר קרע של חלק מעובי הטבעת וחומר מהדיסק בולט יחד עם הטבעת אחורנית בדר"כ לכיוון מסויים. בפריצת דיסק כבר יש קרע מלא של הטבעת הדיסקלית במיקום מסוים וחומר של הגרעין בולט החוצה וגורם ללחץ על חוט השידרה.


מהם התסמינים של פריצת דיסק צווארי ?

רוב בלטי הדיסק קיימים ללא תסמינים קליניים בולטים. עם זאת במידה וישנם תסמינים הם יתבטאו בעיקר ככאבים מקומיים בצוואר ובעורף, הקרנת כאבים לכתפיים, לשכמותולגפיים העליונות. מחוט השידרה המצוי אחורית לגופי החוליות יוצאים עצבים המעצבבים את הגפיים לכל אורכן, בעיות התחושה יכולות להופיע בכל מקום לאורך הגפיים. הסימפטומים הם בדר"כ תחושת שריפה נימול,ובמקרים המתקדמים יותר,  חולשה בשרירי הגפיים וירידה בתחושה. תסמינים אפשריים נוספים ונדירים יותר הם סחרחורות וכאבי ראש אחוריים.

חשוב שתדעו

במקרים רבים פריצת דיסק צווארי עלולה לפגוע בתפקוד היומיומי ובכושר העבודה, ואף להביא לירידה ביכולת ההשתכרות. כתוצאה מכך, יש נפגעים שחווים גם פגיעה נפשית.

הגורמים לפריצת דיסק צווארי:

פריצת דיסק צווארי עלולה להיגרם עקב חבלה מפעולות כמו הרמת משא כבד מעל הכתפיים, ביצוע תנועה חדה ופתאומית, נפילה או פגיעה חבלתית אחרת. מאידך, היא יכולה להיגרם גם  מתהליך התנוונות הדרגתית של עמוד השדרה עקב עומס רב פעמי מצטבר לאורך זמן. הדיסקים מצויים תחת לחץ רציף, ובמהלך השנים יש איבוד של נוזל הדיסק ופגיעה בגמישות וביכולת לבלום זעזועים. השינויים הניווניים עלולים להביא לקריסת הדיסק ולהפעלת לחץ על חוט השדרה או על שורשי העצבים היוצאים ממנו.


כיצד מאבחנים פריצת דיסק צווארי?

כאשר יש חשד לקיום פריצת דיסק צווארי אבחון  הוא השלב הראשוני בפתרון הבעיה. האבחון נערך לפי סדר מסוים:

  • תשאול המטופל באשר לתסמינים(סימפטומים) מכוונים לבעיית הפריצת דיסק או בעיות אחורות שיכולות לגרום לכך.

  • בדיקה גופנית מכוונת לרבות בדיקה נוירולוגית.

  • במידה וההיסטוריה והבדיקה מתאימים לתמונה של פריצת דיסקהמטופל יופנה לבצע בדיקות נוספות שיכולות להיות בדיקות מעבדה, צילומי רנטגן, CT, MRI.

מימוש זכויות רפואיות של אנשים עם פריצת דיסק צווארי

עפ"י תקנות הביטוח הלאומי, במקרה פריצת דיסק צווארי עם קליניקה מתאימה, אחוזי נכות יותאמו למגבלות התנועה של הצוואר ולפגיעה הנוירולוגית בגפיים, כאשר מבחינה נוירולוגית הושם דגש בעיקר על חולשת שרירים.

אדם שנגרמה לו פריצת דיסק עם תסמינים מתאימים במהלך עבודתו יוכל להגיש תביעת הכרה בפגיעה בעמוד השדרה כתאונת עבודה. ניתן לקבל דמי פגיעה לתקופה של עד כ-3 חודשים בעבור ימי מחלה. בהמשך, הנפגע יעמוד בפני ועדה רפואית שתקבע את אחוזי הנכות שלו. זכויותיו ייקבעו בהתאם לאחוזי הנכות ולרמת השתכרותו לפני האירוע. במקרה שאחוזי הנכות הרפואית לא עולים על 9% – לא יאושרו לנפגע זכויות מעבר לדמי הפגיעה. אם נקבעו לו בין 19%-10% – יקבל מענק חד פעמי, ואם תיקבע לו נכות מעל  20% – תשולם לו קצבה חודשית. במקרה בו נפגע יוכיח אובדן כושר עבודה משמעותי והפסדים קבועים בהכנסותיו –יוכל לבקש הגדלת אחוזי הנכות.

מימוש זכויות רפואיות בגין פריצת דיסק דורש ליווי של מומחים

ניתן להבין כי מימוש זכויות רפואיות במקרי פריצת דיסק בכלל ופריצת דיסק צווארי בפרט, דורש ליווי מקצועי רפואי. ישנה חשיבות גדולה ללקיחת היסטוריה מכוונת, בדיקה אורתופדית מדוקדת ומתן דגש מתאים לממצאי בדיקות ההדמיה בפנייה לביטוח הלאומי. כל פרט קטן יכול להטות את הכף לכאן או לכאן – להצלחת התביעה או לדחייתה. לפיכך, חשוב מאוד להסתייע במומחים למימוש זכויות רפואיות, שיוכלו להשיג את המיטב עבורכם.

מהו הטיפול בפריצת דיסק צווארי?

דרכי הטיפול בפריצת דיסק צווארי תלויות בחומרת המצב ונעות מנטילת משככים במצבים הקלים ועד לניתוח במקרים הקשים והמתמשכים.

דרכי הטיפול האפשריות כוללות:

  • טיפול תרופתי – לשיכוך הכאבים  ו/או להפחתת הדלקת.

  • פיזיותרפיה – תרגילים להקלה בלחץ הדיסק, חיזוק שרירי הצוואר ועוד.

  • רפואה משלימה כגון כירופרקטיקה, דיקור סיני ואוסטאופתיה.

  • דיאטה – במצבי משקל יתר, על מנת  להפחית על העומס על עמוד השידרה.

  • ניתוח – כשיש עדות ללחץ חמור על העצבים, כשאין שיפור בסימפטומים לאורך חודשים למרות טיפול או כשיש החמרה בתסמינים הקלינים כמו חולשת שרירים או      שליטה בסוגרים. המטופל יופנה לניתוח להסרת הדיסק או כריתת החלק הפרוץ בו עם או בלי החלפתו בשתל מתכתי/פולימרי.

* המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי

יש לך פריצת דיסק צווארית?

יתכן ומגיעות לך זכויות רפואיות. 
אנחנו כאן עבורך, עם הרופאים, מנהלי הלקוח ואנשי המקצוע שלנו, היודעים להתנהל מול כל גוף הקשור למימוש זכויות. 

הזכויות הרפואיות שלך מגיעות לך!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

עשית את הצעד הראשון עכשיו תורנו. בקרוב מאוד נחזור אלייך!

פריצת דיסק צווארית

אורתופדיה

פריצת דיסק צווארית
  • הודעה
  • white phone
  • ווטסאפ
bottom of page