top of page


מלנומה- מה זה?

מלנומה היא סרטן העור הקטלני ביותר.  למעלה מ-90% ממקרי המוות בשל סרטן עור  הם חולי מלנומה. גידול זה הוא היחיד מבין סרטני העור  הצומח במהירות יחסית ושולי גרורות לאברים מרוחקים. התא  הגידולי הוא  המלנוציט – תא עור הנמצא בשכבה החיצונית , האפידרמיס, והמייצר את הפיגמנט הקובע את גוון העור, המלנין. הגידול הראשוני מתפתח לרוב  על פני העור ונראה ככתם כהה, מחוספס ובעל גבולות בלתי סדירים. לעיתים שומה  המוכרת לאדם שנים רבות משנה את פניה ומתפתחת למלנומה. במקרים נדירים הגידול הסרטני יכול להופיע באיברים אחרים כמו בקרקעית ה עין, ברירית הפה, במיטת הציפורן ואפילו באיברים פנימיים.

תהליך הפיכתו של מלנוציט בריא לתא גידולי אינו ברור עדיין. התיאוריה המקובלת אומרת כי גורמים חיצוניים או מקריות גורמים  לתקלה באחת מחלוקות התא. בתהליך הפירוק , ההכפלה וההרכבה מחדש של מולקולות  חומצת הגרעין, ה- DNA, סדר החלקים משתבש ואז הרכב חומצת הגרעין שונה  מהתקין והתא אינו מגיב לגירויים ממערכות הבקרה של הגוף.  קצב חלוקה מהיר ועיכוב במות התאים גורם להיווצרות הגידול. תאי גידול הניתקים ממנו ונודדים במערכת הלימפה יכולים להתיישב במקום אחר וליצור גרורה.

לכן, לגבי מלנומה, יותר מאשר לכל סרטן עור אחר, חשוב הזיהוי המוקדם. גידול בודד ניתן לכריתה כירורגית ואז החולה יבריא. גידול שכבר התפשט מחייב טיפול ממושך ומורכב שלא תמיד מסתיים בהחלמה.



מהם התסמינים של מלנומה?


מלנומה שטחית – זהו הסוג השכיח ביותר, המתאפיין בקצב גדילה איטי יחסית. הגידול מתפשט לרוחב , על פני העור ואינו נוטה לחדור לעומק. בנשים סוג זה שכיח בעור הרגליים, ואילו בגברים מוצאים כתמי מלנומה על פני עור הגב ובית החזה.

מלנומה קשרייתית – הגידול השני בשכיחותו. קצב חלוקת התאים מהיר יותר. הגידולים נוטים לבלוט על פני העור הם בלתי סדירים  ובגוונים שונים. . גידולים מסוג זה  נראים לרוב  בעור הקרקפת, בצוואר וכן על פני עור הגב והחזה.

מלנומה של הקצוות – סוג נדיר המופיע לרוב בכפות הידיים והרגליים או ב     ציפורן. גידול זה שכיח בקרב כהי עור .

מלנומת נמש – סוג המתפתח  לרוב באנשים מבוגרים ומופיע בעיקר בשטחי עור שנחשף לשמש לאורך שנים, כמו הפנים והצוואר. הגידול מתפתח באיטיות מנגע טרום סרטני שנראה ככתם על העור.

מלנומה באיברי גוף אחרים– סוג נדיר הכולל מלנומה בעין, בפה, באף, בריאות, בפי הטבעת ועוד.

כדי לזהות את הגידולים מוקדם ככל האפשר נדרשת תשומת לב לשינויים בעור. הופעת שומה חדשה או  שינוי בצורתה או בצבעה של שומה קיימת.

יש לפנות לרופא עור בכל מקרה בו מזהים את התסמינים הבאים:

  • שומה בעלת צורה  אסימטרית

  • שומה עם גבולות לא סדירים או לא מוגדרים

  • שומה בצבע לא אחיד, שנראים בה מספר גוונים כמו שחור, חום, ורוד וכו'

  • שומה בקוטר העולה על 5 מ"מ

  • שינוי בגובה או בגודל של שומה קיימת

  • שומה הגורמת לגרד , או שנוצר עליה גלד או שמדי פעם היא מדממת.

חשוב שתדעו

חולי מלנומה ובעיקר אלו עם מלנומה גרורתית, זכאים, עפ"י היקף המחלה ושלביה, לקביעת אחוזי נכות, ובהתאם לכך – לקבלת זכויות והטבות שונות.

הגורמים למלנומה: 

התיאוריה המקובלת היא כי קרינת שמש (קרינה של אור אולטרה-סגול) חודרת את שכבות העור והיא הגורם העיקרי  לאירועי נזק ל DNA שהם הבסיס להתפתחות גידולים ממאירים. אמנם, המלנומה נפוצה ביותר באוסטרליה וניו זילנד שם קיים הצירוף של קרינת שמש חזקה ואוכלוסייה  שלחלקה הגדול יש עור בהיר (צאצאי מהגרים מבריטניה). אולם המלנומה נפוצה מאד גם בארצות צפון אירופה , במיוחד בארצות סקנדינביה שם קרינת השמש אינה חזקה ויש מעט חודשי אור.


כיצד מאבחנים מלנומה?

  • בדיקת רופא עור כאשר שמים לב לשומה שחלו בה שינויים בגודל, צורה או צבע או לשומה חדשה חשוב לפנות לרופא עור. רופא מנוסה יבחין  בנקל בין שומה  או כתם בעור לבין מלנומה. בכל מקרה של חשד השומה תיכרת  והרקמה משלח לבדיקה  במעבדה לפתולוגיה.

  • בדיקות נוספות -אם הבדיקה הפתולוגית העלתה אבחנה של מלנומה יתבצע ניתוח שני שבו שולי הכריתה סביב הגידול יהיו רחבים יותר. כמו כן, בחלק מהמקרים תתבצע בדיקה במכון לרפואה גרעינית. יוזרק חומר רדיואקטיבי לאזור שבו היה הגידול  ויערך מעקב אחר קליטת החומר בבלוטות לימפה המנקזות את האזור. (למשל- בגידולם על פני החזה והגב- בלוטות לימפה בבתי השחי). אם יימצא שהחומר שהוזרק נקלט באחת הבלוטות  הבלוטה תוצא, כירורגית ותיבדק לנוכחות תאי גידול.

  • בירור מתקדם -אם עולה חשד שהגידול התפשט יתבצע בירור מלא לחיפוש גרורות שיכלול בדיקות דימות משוכללות (PET-CT, MRI,) ואמצעים אחרים לזיהוי רקמת גידול.

מימוש זכויות רפואיות לחולי סרטן העור מלנומה

סל הזכויות כולל (כל מקרה לגופו) קצבאות מהמוסד לביטוח לאומי כגון קצבת נכות, קצבת שירותים מיוחדים, גמלת ניידות, שיקום ועוד. כמו כן, ניתן לממש זכויות ברשויות המס, הנחות בתשלומי הרשויות המקומיות, הטבות בקופות חולים ועוד.

חולי מלנומה, כמו חולי סרטן בכלל, נדרשים להתמודד עם בדיקות וטיפולים רבים, ולצידם עם חששות וחרדות. לפיכך, חולים רבים אינם מודעים לזכויותיהם, וגם מי שמודעים לא תמיד פנויים, פיסית ונפשית, לטפל  במימוש הזכויות. התהליך הוא לרוב מורכב, יש לאסוף מסמכים ולנהל מהלכים אל מול הביטוח הלאומי וגופים אחרים. לפיכך, חשוב להסתייע בגוף מקצועי רפואי למימוש זכויות כדוגמת חברת לבנת פורן.

חברת לבנת פורן פועלת למימוש זכויות רפואיות לחולי מלנומה

בחברת לבנת פורן אנו מלווים לאורך השנים מאות חולי מלנומה. הזיכרון הארגוני שלנו ומכלול שירותינו המקצועיים מאפשרים לחולים רבים לממש את מרב הזכויות המגיעות להם. כתוצאה מכך, אנו מצליחים להקל משמעותית על חייהם ועל תהליך הריפוי וההתמודדות עם המחלה והשלכותיה הפיזיות, הנפשיות והכלכליות.

מהו הטיפול במלנומה?

זיהוי מוקדם וכריתת הגידול, כולל רקמת העור הבריאה המקיפה אותו ורקמת העור שמתחתיו, הם הטיפול המיטבי למלנומה. לטיפול זה תוצאות מצוינות ברוב הגדול של החולים.

במקרים בהם המלנומה התפשטה מעבר לעור, או שמזוהה חזרה של הגידול לאחר כריתה ראשונית נעשה שימוש במגוון שיטות טיפול. בחלק מהמקרים עדיין ניתן לכרות את הגידול בשלמותו בניתוח נרחב.  במקרים בהם קיים חשד או שיש עדות לרקמת גידול שאינה ניתנת לכריתה  נעשה שימוש בעיקר בטיפול ביולוגי  שיש ביכולתו לעכב את המשך התפתחות הגידול לשנים רבות. לעיתים נדרש גם טיפול ממוקד בקרינה .

הטיפול במלנומה  הוא מורכב ודורש ניסיון רב ומיומנות. לכן רוב החולים מטופלים ,כיום, במרכזי טיפול למלנומה בבתי החולים הגדולים.

* המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי

חולה במלנומה?

יתכן ומגיעות לך זכויות רפואיות. 
אנחנו כאן עבורך, עם הרופאים, מנהלי הלקוח ואנשי המקצוע שלנו, היודעים להתנהל מול כל גוף הקשור למימוש זכויות. 

הזכויות הרפואיות שלך מגיעות לך!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

עשית את הצעד הראשון עכשיו תורנו. בקרוב מאוד נחזור אלייך!

מלנומה

אונקולוגיה

מלנומה
  • הודעה
  • white phone
  • ווטסאפ
bottom of page