top of page

סוכרת -מה זה?

סכרת הוגדרה כמגפת המאה ה-21 כיון ששיעור חולי הסכרת באוכלוסייה , בכל מדינות העולם, עלה פי ארבעה ויותר,  מאמצע המאה  ה-20 ועד תחילת המאה ה-21. כיום, באוכלוסייה שמעל גיל 20, שיעור חולי הסכרת בישראל הוא כ 8%.   למעלה מ-95% מכלל החולים הם חולי סכרת מטיפוס 2 . סכרת מטיפוס 1 (שנקראה פעם סכרת נעורים) אינה נפוצה. שיעורה כמעט ולא עלה בעשורים האחרונים. מחלה זו פוגעת בעיקר בצעירים אך יכולה להופיע בכל גיל. זכויות החולים ותקנות הנכות  שוות לגבי שתי המחלות .כיון שחולי סכרת מטיפוס 1 מטופלים תמיד באינסולין שיעור הנכות ההתחלתי  שנקבע להם, גבוה מזה של החולים בסוכרת מסוג 2.

סכרת מטיפוס 2 היא מחלה שלתורשה יש חלק  בגרימתה אך הסיבה העיקרית לתחלואה היא עליה במשקל. הסיכון  לחלות בסוכרת גבוה פי 20 בשמנים לעומת רזים. לאדם ששני הוריו חולי סכרת יש  סיכון של כ 40% לפתח סכרת במהלך חייו. אולם אם יישאר רזה (משקל גוף יחסי נמוך מהממוצע) הוא  לא יחלה בסוכרת.

מהם התסמינים למחלת הסוכרת?

סוכרת מתגלה בדרך כלל בבדיקות דם אקראיות, ואין לה שום תסמינים קליניים. כשרמות הסוכר בדם מאוד גבוהות (יותר מ־250 מיליגרם לדציליטר) יכולים להופיע סימנים שאופייניים למחלה:

• השתנה מרובה.

• צמא רב ויובש בפה.

•  חולשה, עייפות ורעב.

•  ירידה במשקל.

• הפרעות תחושה בגפיים כמו עקצוצים, תחושה של חום או של קור ואף אובדן תחושה. השם הרפואי של התסמינים האלה הוא נוירופתיה סוכרתית.

חשוב שתדעו

מחלת הסוכרת, כשלעצמה, מקנה זכות לקביעת נכות בשיעורים שבין % 10 ועד ל 50%. ככל שמתפתחים סיבוכי סוכרת , תקנות המוסד לביטוח לאומי מאפשרות להעלות את שיעור הנכות במידה משמעותית עד לדרגה שתקנה לחולה זכויות ממשיות. למשל, בנסיבות מסוימות, די בסיבוך אחד, משמעותי ומתועד בצורה נכונה, כדי שתקבע נכות בשיעור% 65, שיעור נכות כזה מאפשר לחולה לקבל קצבת נכות אם כושר עבודתו נפגע.

סיבוכי הסכרת

מערכת העצבים –  המונח המקצועי הוא נוירופתיה סכרתית. הסימן הראשון הוא לרוב תחושת נימול בכפות הרגלים. מאוחר יותר עלולות להתפתח ירידה בתחושה למגע, לקור ולחום (לכן  קיימת סכנה של כוויות) לאחר מכן מופעים כאב שיכול להיות שורף והפרעות בהליכה. הנימול ו הירידה  בתחושה מתפתחים,  כעבור כמה שנים, גם בידיים.

הכליות – השם המקצועי הוא נפרופתיה סכרתית. התופעה הראשונה, ברוב החולים, היא הפרשת חלבון בשתן. לאחר שנים רבות חלה ירידה בתפקוד הכליות . במקרים קיצוניים המחלה קשה והחולים חייבים טיפול בדיאליזה. לעניין זה חובה להדגיש כי חולי סכרת נוטים לפתח  יתר לחץ דם. שמירה על לחץ דם תקין חשובה ביותר  כדי למנוע את מחלת הכליות  לכן חולי סכרת חייבים לבדוק שתן, ולבדוק את לחץ הדם   לפחות אחת לחצי שנה כבר מתחילת המחלה.

העיניים השם המקצועי הוא רטינופתיה סכרתית. הפגיעה העיקרית היא בעורקים הקטנים שברשתית העין. נגרמים דימומים קטנים לרשתית הגורמים לשינויים דלקתיים ולבסוף לפגיעה הראייה עד כדי עיוורון בעין אחת או אף בשתיהן.  החולים חייבים, לכן ,לבקר רופא עיניים  אחת לחצי שנה כבר בתחילת הדרך. כדי לאתר את השינויים מוקדם. טיפול נכון משמר את הראייה .

הלב  –  הלב הוא השריר היחיד בגוף שכל האנרגיה הדרושה לו מתקבלת מסוכר (גלוקוז). כיון שהוא פועל ללא הפסקה  אספקת האנרגיה אינה יכולה להיות מעוכבת. הלב אינו זקוק לאינסולין כדי להשתמש בגלוקוז. אספקת הדם לשריר הלב  היא באמצעות שלי עורקים כליליים (ימני ושמאלי)  שכל חסימה בהם פירושה נזק מידי לשריר (התקף לב- אוטם בשריר הלב). בחולי סכרת טרשת בעורקי הלב מופיעה מוקדם יחסית. לכן נדרשות בדיקות מכוונות כדי לאתר את הטרשת לפני הופעת סימנים.

כלי דם –  טרשת העורקים  המתפתחת בכולנו ,עם הגיל,  מתקדמת מהר יותר בחולי סכרת. לכן הם סובלים, לעיתים מליקויים באספקת הדם לרגליים (כאבים בזמן הליכה) או לכליות או למוח. בקרה  מוקפדת  על לחץ הדם ועל רמות שומני הדם יכולה לעכב את התפתחות המחלה.

מימוש זכויות רפואיות לחולי סוכרת מול ביטוח לאומי וגופים נוספים

כאמור ,הסכרת עצמה מקנה זכות לקביעת נכות, בשיעורים שבין % 10 ועד ל 50%, בתלות  בקושי לאזן את ההפרעה ובטיפול התרופתי. אולם, ככל שמתפתחים סיבוכי סכרת והחולה מזהה אותם  ודואג לתיעוד מסודר, תקנות המוסד לביטוח לאומי מאפשרות להעלות את שיעור הנכות במידה משמעותית עד לדרגה שתקנה לחולה זכויות ממשיות. למשל, בנסיבות מסוימות, די בסיבוך אחד, משמעותי ומתועד בצורה נכונה, כדי שתקבע נכות בשיעור% 65. שיעור נכות כזה מאפשר  לחולה לקבל קצבה  אם  כושר עבודתו נפגע.

הבעיה היא כי ההליך בפני הוועדות הוא מורכב  ונדרש תיעוד רב ממקורות שונים כדי שהחולה יוכל להציג את טענותיו הן בדבר חומרת המחלה וסיבוכיה והן בעניין הפגיעה בכושר עבודתו.

זיהוי הבעיות השונות של החולה מתוך סיפור מחלתו ומתוך המסמכים ובעיקר תרגום בעיות הבריאות לשיעורי נכות דורשים ידע, מיומנות וניסיון מקצועי של רופאים שיש להם השכלה רפואית רחבה וניסיון בהתנהלות מול הוועדות המקצועיות של המוסד לביטוח לאומי וגופים אחרים (חברות ביטוח, קרנות פנסיה). לעיתם לא די בהגשת המסמכים אלא יש לתרגם את המחלות השונות לשיעורי נכות ,לדעת מה הזכויות השונות  שהחולה יכול לקבל ולעקוב אחר התהליך תוך דאגה שהחולה אכן יקבל את שניתן לקבל במסגרת החוק.

מהו הטיפול בסוכרת?

מילת המפתח בטיפול בסוכרת לאחר פריצתה היא איזון. איזון של רמות הסוכר מקטין באופן דרמטי את הסיכון לסיבוכים השונים של המחלה. בייחוד נכון הדבר בנוגע לסיבוכים הנובעים מפגיעה בכלי דם קטנים כמו פגיעות ברשתית, בכליות ובעצבים.

הטיפול שונה בכל אחד מסוגי הסוכרת. בסוכרת מסוג 1 אין כלל תאי בטא, ולכן הטיפול מבוסס לחלוטין על מתן אינסולין מבחוץ.

לעומת זאת בסוכרת מסוג 2 ישנם תאי בטא שעדיין מתפקדים, ולכן ניתן לבסס את הטיפול על התפקוד השיורי הזה. עם זאת, הסוכרת הורסת במשך הזמן עוד ועוד תאי בטא, ולכן גם חולי סוכרת מסוג 2 מגיעים לעיתים קרובות למצב שבו הם זקוקים לטיפול באינסולין.

* המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי

חלית בסוכרת?

יתכן ומגיעות לך זכויות רפואיות. 
אנחנו כאן עבורך, עם הרופאים, מנהלי הלקוח ואנשי המקצוע שלנו, היודעים להתנהל מול כל גוף הקשור למימוש זכויות. 

הזכויות הרפואיות שלך מגיעות לך!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

עשית את הצעד הראשון עכשיו תורנו. בקרוב מאוד נחזור אלייך!

סכרת

סכרת

סכרת
  • הודעה
  • white phone
  • ווטסאפ
bottom of page