top of page

דום נשימה בשינה – מה זה?

דום נשימה בשינה מתאפיין בהפסקות נשימה חוזרות במהלך השינה, לרוב התופעה הזו מלווה בנחירות. ישנן דרגות חומרה שונות בכל הקשור בדום נשימה: הפסקת נשימה מוגדרת בעלת משמעות רפואית כשהיא נמשכת 10 שניות או יותר, בעוד שהפסקות נשימה מעטות לרוב אינן מהוות סיבה לדאגה, ריבוי הפסקות נשימה עלול להוביל לסיבוכים. הפסקות השינה עלולות להיות מסוכנות והתופעה נחשבת לגורם סיכון להתפתחות שתי מחלות קשות ומסוכנות – שבץ מוחי ולחץ דם גבוה. היא גורמת לעייפות מוגברת בשעות היום, לפגיעה באיכות החיים ובזיכרון, היא עלולה לגרום לעצבנות יתר, לדיכאון, להפרעות בתפקוד המיני ולבעיות נוספות. כמו כן, היא עלולה לגרום לפציעות בגלל העייפות הגבוהה, ולסיכון גבוה לתאונות עבודה ולתאונות דרכים.

תסמינים של דום נשימה בשינה

התסמינים העיקריים לדום נשימה בשינה כוללים: נחירות חזקות – אופייניות יותר ל'דום נשימה חסימתי'. נחירות אמנם אינן נתפסות בדרך כלל כמסוכנות, אולם במקרה ומתפתחות נחירות חזקות, בייחוד אם הן לא רציפות ומלוות בדקות של שקט – נדרש בירור רפואי.

תסמינים נוספים יכולים להיות: יקיצה פתאומית משינה שמלווה בקוצר נשימה ,כאבי ראש בשעות הבוקר, נדודי שינה וקשיים להישאר ישן לאורך זמן. עייפות יתר בשעות היום – הנקראת גם היפרסומניה (hypersomnia) .

חשוב שתדעו

מי שאינו נושם טוב בשינה וחווה הפסקות נשימה יכול להיחשף לכל מיני סיכונים וסיבוכים, ובכללם:
עלייה בלחץ הדם, נדודי שינה, עייפות רבה במהלך היום ועוד. כל אלו יכולים לפגוע באורח החיים , בכושר ההשתכרות ובתפקוד.

הגורמים לדום נשימה בשינה

ראשית, משקל עודף והשמנה. אנשים עם עודף משקל והשמנת יתר נמצאים בסיכון גבוה פי 4 לפתח דום נשימה בשינה בהשוואה לאנשים עם משקל תקין.

דרכי נשימה צרות ושקדים מוגדלים – מצב רפואי שלרוב עובר בתורשה

גנטיקה: מחקרים העלו כי היסטוריה משפחתית של דום נשימה בשינה מעלה את הסיכון לתופעה

במקרים של דום נשימה מרכזי הגורמים יכולים להיות גם: אי ספיקת לב: אנשים עם אי ספיקת לב נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח דום נשימה מרכזי. ושבץ מוחי: נפגעי שבץ מוחי מצויים בסיכון מוגבר לפתח דום נשימה מרכזי או מורכב. כמו כן, גיל: ככל שעולה הגיל – כך גדל הסיכון לפתח דום נשימה מרכזי.


כיצד מאבחנים דום נשימה בשינה ?

האבחון הרפואי של דום נשימה בשינה מבוסס על בדיקת נשימה בשינה – המבוצעת כיום במעבדת שינה. אבחון דום נשימה בשינה הוא סוגיה יחסית מורכבת, מאחר והמטופל לרוב אינו מרגיש את היקיצות באמצע הלילה, עשוי לחלוף זמן רב עד שיאובחן ויקבל טיפול הולם לפתרון הבעיה.

דרגות חומרה של דום נשימה בשינה

ישנן דרגות חומרה שונות של דום נשימה בשינה, ומספר ההפסקות בשעת שינה קובע את חומרת הבעיה, כמו גם את הזכויות בביטוח לאומי. יש 4 דרגות חומרה של דום נשימה חסימתי:

 עד 5 הפסקות נשימה  בשעת שינה – דרגה קלה.

 20-5 הפסקות נשימה  בשעת שינה – דרגה בינונית.

40-21 הפסקות נשימה  בשעת שינה – דרגה קשה.

 מעל 40 הפסקות נשימה  בשעת שינה – דרגה חמורה.

כאשר מאבחנים חולה עם יותר מ-20 הפסקות נשימה בשעת שינה הוא נמצא בקבוצת סיכון למחלות כרוניות קשות.

מימוש זכויות רפואיות לסובלים מדום נשימה בשינה מול ביטוח לאומי וגורמים שונים

דום נשימה בשינה מלבד היותו תסמונת המשפיעה על אורח חייו של אדם הלוקה בה, היא גם עלולה לגרום להשלכות וסיבוכים כגון: עייפות יתר במהלך היום וחוסר תפקוד , דיכאון ועוד. במוסד לביטוח לאומי מכירים בתסמונת דום נשימה בשינה כליקוי המהווה נכות, כמובן שכל מקרה נבדק לגופו ובהתאם לחומרת הבעיה ומספר הפסקות הנשימה בשעת שינה. אם חולה המאובחן בדום נשימה סובל ממצב גופני ירוד וממחלות כמו לחץ דם, סוכרת, מחלות לב, ומירידה כללית ביכולות התפקוד היומיומי – ישנה אפשרות לממש זכויות רפאויות המגיעות לו.


אחוזי נכות לסובלים מדום נשימה בשינה 


יכולת השתכרות נמוכה יחד עם כ-60% נכות מאפשרים לחולים בדום נשימה לקבל קצבת נכות. אם המבוטח נפגע בעבודה עקב דום נשימה בשינה הוא רשאי להגיש תביעה להכרה במחלת מקצוע או להכיר בתאונה העבודה שנגרמה לו, ובהתאם לאחוזי הנכות שהוועדה הרפואית קבעה הוא יקבל קצבאות.

חולים בדום נשימה המוכרים כחולים כרוניים זכאים לזכויות שונות בקופות החולים ולזכויות רפואיות נוספות.

מהו הטיפול בדום נשימה בשינה?

הטיפול כולל שינוי אורח החיים לאורח חיים בריא, פעילות גופנית סדירה, גמילה מעישון וכו'.

במקרים קשים יותר יש צורך בהוספת טיפול רפואי ייעודי לדום נשימה בשינה, מיכשור מתאים ולעיתים אף טיפולים פולשניים וניתוחים.

* המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי

סובלים מדום נשימה בשינה?

יתכן ומגיעות לך זכויות רפואיות. 
אנחנו כאן עבורך, עם הרופאים, מנהלי הלקוח ואנשי המקצוע שלנו, היודעים להתנהל מול כל גוף הקשור למימוש זכויות. 

הזכויות הרפואיות שלך מגיעות לך!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

עשית את הצעד הראשון עכשיו תורנו. בקרוב מאוד נחזור אלייך!

דום נשימה בשינה

מחלות ריאה

דום נשימה בשינה
  • הודעה
  • white phone
  • ווטסאפ
bottom of page