top of page

מה זה OCD ? 


הפרעה טורדנית כפייתית מופיעה במגוון צורות ודרכים ובדרגות חומרה שונות. ההפרעה
מתאפיינת במחשבות לא רצוניות, מטרידות, אשר חוזרות על עצמן שוב ושוב ומעוררות חרדה.הסובלים מ- OCD חיים במעגל אובססיבי-כפייתי שקשה להם להתנתק ממנו: מחשבה אשר עולה, אובססיה שבדרך כלל מאופיינת בחשיבה שלילית ודרמטית : "משהו נורא עלול לקרות אם..." ומעוררת מצוקה (לחץ, בושה, גועל או חרדה).  על מנת להיפטר מאותה מחשבה ומאותן תחושות לא נעימות, עולה הצורך לבצע "טקס" - התנהגות כפייתית שמרגיעה את החרדה, כגון: שטיפת ידיים כפייתית, רחצה, בדיקה חוזרת, אמירת מילה מסוימת וכן הלאה. ביצוע הטקס מביא להקלה, אך מדובר בהקלה זמנית בלבד מאחר והמחשבה האובססיבית חוזרת ונשנית. כך, המעגל מתחזק עד שלעיתים קרובות הוא משפיע באופן ישיר על התפקוד המשפחתי והתעסוקתי של האדם.


מהם הגורמים ל OCD ?

הסיבה המדויקת הגורמת להפרעה טורדנית כפייתית איננה ברורה באופן מוחלט. ישנם מספר גורמים אפשריים שככל הנראה קשורים בהופעתה:
הגורם הביולוגי- הפרעה טורדנית כפייתית עשויה להיות תוצאה של שינויים במנגנון הכימי של המוח. במחקרים רבים נמצא גם קשר בין הפרעה טורדנית כפייתית להפרעות דיכאון, אשר נגרמות גם הן מהפרעה בתגובה לסרוטונין.
הגורם הגנטי- על פי מחקרים נראה כי יש קשר גנטי בהתפתחות ההפרעה. נמצא כי אצל אנשים הסובלים מהפרעה טורדנית כפייתית, עולה משמעותית הסיכוי למצוא בני משפחה מדרגה ראשונה המציגים את אותן הפרעות, בהשוואה לקבוצות ביקורת.
הגורם הסביבתי- פחדים אובססיביים והתנהגויות כפייתיות ניתנות ללמידה על ידי הילד מצפייה בבני משפחה או מהסביבה הקרובה לאורך זמן.
גורמים העלולים להגביר את הסיכון להתפתחות או לעורר הפרעה טורדנית כפייתית כוללים: היסטוריה משפחתית , אירועי חיים מלחיצים והפרעות נפשיות אחרות –  OCDעשוי להיות קשור להפרעות נפשיות כגון: הפרעות חרדה, דיכאון, שימוש בסמים או הפרעות טיקים.

חשוב שתדעו

הפרעה הטורדנית-כפייתית עשויה לפגוע בתפקוד החברתי, הזוגי והתעסוקתי ורבים מהסובלים ממנה מתמודדים אף עם דיכאון, חרדה חברתית, התמכרויות לחומרים שונים, הפרעות אכילה והפרעות חרדה נוספות.

מהם התסמינים של OCD?

ישנם תסמינים שיכולים לעורר חשד שאכן מדובר בהפרעה טורדנית כפייתית:
1. מחשבות חוזרות ש"נתקעות" בראש, ומרגישות זרות ולא מתאימות לדברים שאתה באמת חושב ומאמין בהם.
2. צורך לחזור על דברים, על פעולות, על מעשים, כאשר ברור לך שהחזרות האלה מיותרות.
3. מחשבות שמעוררות חרדה, ואתה מנסה להיפטר מהן.
4. צורך לספור דברים, לגעת בדברים שוב ושוב, או להתנהל לפי סדר מסוים
5. פחד משמעותי מזיהומים וממחלות.
6. צורך לסדר דברים ולהקפיד על סדר מסוים, ואם הוא מתקלקל - יש לחץ גדול או אי־נוחות קשה.
7. צורך לאגור ולאסוף דברים.
ישנם אנשים חשים תסמינים חלקיים של התופעה. אם אדם מצליח לחיות בשלום עם תסמין או שניים וגם אחרים בסביבתו לא מרגישים שאיכות החיים נפגעת – קרוב לוודאי שלא מדובר בהפרעה של ממש.
אם התסמינים גורמים לאדם סבל ממשי או מגבילים את החיים שלו ושל הקרובים לו – כדאי לפנות לאבחון.

מימוש זכויות רפואיות לסובלים מ OCD

  או. סי . די בחומרה קשה יכול  לפגוע בתפקוד, להוות מטרד משמעותי ואף לפגוע באיכות החיים, במקרה שההפרעה פוגעת ביכולתו של האדם לעבוד ולהשתכר או פוגעת בתפקוד היומימי ישנה אפשרות לקבלת זכויות רפואיות מביטוח הלאומי ומגופים שונים.

טיפול ב OCD

הטיפול ב OCD קיים וברוב המקרים אף יעיל!
ראשית קיים הטיפול התרופתי- טיפול אשר עוזר להחזיר את האיזון של הסורוטונים במוח. וכמובן קיים גם הטיפול הפסיכולוגי. בחלק גדול מהמקרים, התגובה לטיפול טובה, התסמינים נעלמים כמעט לגמרי, או משתפרים מאוד, והמטופל לומד כיצד לנהל את חייו עם התסמינים שקיימים עדיין.

* המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי

יש לך או.סי. די ?

יתכן ומגיעות לך זכויות רפואיות. 
אנחנו כאן עבורך, עם הרופאים, מנהלי הלקוח ואנשי המקצוע שלנו, היודעים להתנהל מול כל גוף הקשור למימוש זכויות. 

הזכויות הרפואיות שלך מגיעות לך!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

עשית את הצעד הראשון עכשיו תורנו. בקרוב מאוד נחזור אלייך!

הפרעה הטורדנית-כפייתית OCD

פסיכאטריה

הפרעה הטורדנית-כפייתית OCD
  • הודעה
  • white phone
  • ווטסאפ
bottom of page