top of page

פוסט טראומה - ptsd  מה זה?

הפרעת דחק פוסט-טראומטית, או PTSD נחשבת כרונית, אך מוצעים לה כיום טיפולים פסיכולוגיים ופסיכיאטריים יעילים. פוסט טראומה מופיעה בעקבות אירוע טראומטי בו האדם נחשף או שהיה עד, לאירוע המאיים על חייו , אירוע  הקשור במוות או איום במוות, פציעה חמורה או איום לפגיעה בשלמות גופו או גופם של אחרים ובתגובה לכך  עולה פחד, חוסר אונים או אימה קיצונית. אנשים שחוו פוסט טראומה מתארים מצב של "לפני ואחרי", תחושה של אישיות המשתנה ופגיעה כמעט בכל תחומי החיים שלהם. 

 

 מהם הגורמים לפוסט טראומה - ptsd? 

הפרעה פוסט טראומטית נגרמת מגורמים שונים ומשתנה בהתאם לאדם ולנסיבות . למשל :

  • חשיפה לאירוע מאיים ומעורר פחד

  • פוסט טראומה עשויה להתפתח גם לאחר אירוע קל יחסית ומנגד לא להתפתח אל מול אירוע קשה. כלומר,  ישנם אנשים המפתחים הפרעה פוסט טראומטית לאחר תאונת דרכים קלה ויש שאינם מפתחים  את ההפרעה גם לאחר פיגוע למשל. הפרעת דחק פוסט טראומטית אינה קשורה רק לאירועים שקשורים בצבא או במלחמה, ויכולה  להופיע אחרי חשיפה לאירועים קשים שונים כמו: תאונות דרכים, פגיעה מינית ועוד.

חשוב שתדעו

עדות, חשיפה או השתתפות באירועים קשים עלולה להוות השפעה משמעותית עבור אנשים שחוו מלחמה או פיגוע, גם אם שרדו אותם ללא נזק גופני. טראומה יכולה להיות חוויה פסיכולוגית "שקופה" רגשית, ׳אין לה שם׳ ואין מילים שמספיקות כדי לתאר אותה.

תסמינים של פוסט טראומה - ptsd

פוסט טראומה יכולה להופיע בזמנים שונים לאחר האירוע: זמן קצר, חודשים או אפילו שנים. מי שחווה אירוע קשה עשוי לחזור אליו בזיכרונות ובפלאשבקים לאחר ההתרחשות.

לעיתים התסמינים לאחר האירוע יכולים לחלוף לבד וללא כל התערבות. לחלופין, אם התסמינים כוללים פלאשבקים בהם הנפגע חווה שוב את האירוע ממשיכים להופיע למשך זמן ממושך אחרי שהאירוע עבר, הם עלולים להצביע על תסמונת פוסט טראומטית.

חלק  מהתסמינים כוללים:

● פגיעה בשמחת החיים

●   נטיה לכעסים והתפרצויות בלתי  נשלטות

●  נטייה להסתגר

●   קושי לעבוד – להתמיד במשרה

●   המנעות מקשרים חברתיים

●   קושי במישור הזוגי והמשפחתי

●  חוסר ערך עצמי

●  תגובות קיצוניות לטריגרים שמזכירים את המקרה

●  ועוד ועוד.

מימוש זכויות רפואיות וקבלת אחוזי נכות לסובלים מפוסט טראומה - ptsd

הפרעת דחק פוסט טראומטית עשויה לפגוע בתפקוד היומיומי, להוות מטרד משמעותי ואף לפגוע באיכות החיים, במקרה שההפרעה פוגעת ביכולתו של האדם לעבוד ולהשתכר או פוגעת בתפקוד היומיומי ישנה אפשרות לקבלת זכויות רפואיות מביטוח הלאומי ומגופים שונים. פוסט טראומה עשויה לזכות את הנפגע באחוזי נכות ובכך הנפגע עשוי לקבל  קצבת נכות.

טיפול בפוסט טראומה - ptsd

קיימות גישות שונות לטיפול בפוסט טראומה, הגישה הנפוצה יותר כוללת טיפול עם נטייה להחלמה ספונטנית תוך שיחה ותמיכה משפחתית גישה זו מחזקת את תחושת הנורמטיביות של המטופל ואת יכולתו להשתמש במערכת התמיכה המשפחתית או הסביבתית.

גישות נוספות:

● טיפול קוגניטיבי-התנהגותי: טיפול  שכולל ניהול של החרדה, חשיפה הדרגתית, לגירויים ועוד.

● טיפול פסיכודינמי: מטרתו של טיפול פסיכודינמי בהפרעת דחק פוסט טראומטית היא  עיבוד מעמיק של החוויה הטראומטית ושל השלכותיה על אישיות האדם ועל מהלך חייו.

● טיפול פסיכיאטרי: בכולל גישה טיפולית המלווה במתן תרופות אשר מטרתן הפחתת  עוצמת הסיפטומים .

* המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי

סובל מפוסט טראומה - ptsd?

יתכן ומגיעות לך זכויות רפואיות. 
אנחנו כאן עבורך, עם הרופאים, מנהלי הלקוח ואנשי המקצוע שלנו, היודעים להתנהל מול כל גוף הקשור למימוש זכויות. 

הזכויות הרפואיות שלך מגיעות לך!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

עשית את הצעד הראשון עכשיו תורנו. בקרוב מאוד נחזור אלייך!

פוסט טראומה- ptsd

פסיכאטריה

פוסט טראומה- ptsd
  • הודעה
  • white phone
  • ווטסאפ
bottom of page