top of page

מהי מוגבלות שכלית התפתחותית  ?

מוגבלות שכלית התפתחותית היא מה שכונה בעבר בשם "פיגור שכלי " , משמעותה התפתחות שכלית מאוחרת ולא מלאה אשר באה לידי ביטוי במגבלה ביכולות הקוגניטיביות ובכישורים הבינאישיים. ברוב המקרים היא מאובחנת בגיל הילדות.

אבחון מוגבלות שכלית התפתחותית

תהליך האבחון של מוגבלות שכלית התפתחותית הוא שלב חשוב ואפילו קריטי עבור הילד ומשפחתו. באמצעות האבחון יהיה אפשר להתאים את הטיפול המדויק ביותר וכמובן לשלול מצבים רפואיים אחרים (כמו בעיות שמיעה שפה וכדומה) והוא גם חשוב מאוד בכדי להבין מהו היקף הסיוע והזכויות אשר מגיעים לו או לה. רק ועדת אבחון מיוחדת של משרד הרווחה מוסמכת לקבוע את האבחנה ומקורה.  האבחון מתבצע על ידי "השירות למוגבלות שכלית התפתחותית במשרד העבודה, הרווחה, והשירותים החברתיים" במרכזי אבחון מורשים לכך.

חשוב שתדעו

מוגבלות שכלית התפתחותית מציבה אתגרים משמעותיים בתחומים החשובים לעצמאותו של האדם, כמו לימודים, תעסוקה, ואחזקת משק בית. בעזרת טיפול מתאים המתמודדים עם מוגבלות שכלית יכולים להגיע לחיים עצמאיים.

גורמים למוגבלות שכלית  התפתחותית

קיימים גורמים שונים למוגבלות שכלית התפתחותי. בדרך כלל ככל שרמת המוגבלות חמורה יותר, כך קל יותר להצביע על המקור שלה, באופן כללי יש 3 סוגים עיקריים של גורמים: גורמים גנטיים, גורמים תורשתיים או גורמים נרכשים כמו : סיבוכים שונים במהלך ההריון, סיבוכים במהלך הלידה ולפעמים גם גורמים סביבתיים וסוציו-תרבותיים.

 מהם התסמינים של מוגבלות שכלית התפתחותית?

לפי המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות DSM5 התסמינים המעידים על מוגבלות שכלית התפתחותית מופיעים לראשונה בילדות. התסמינים למוגבלות שכלית באים לידי ביטוי בפגיעה ביכולות האינטלקטואליות אשר פוגעות גם ביכולות ההסתגלות של האדם.

מימוש זכויות רפואיות לסובלים ממוגבלות שכלית התפתחותית

הורה לילד הלוקה במוגבלות שכלית התפתחותית, עשוי להיות זכאי לקצבת ילד נכה. גמלת ילד נכה נועדה לסייע להורים לממן הוצאות מיוחדות לצורך טיפול בילד כגון: עזרה בלימודים וטיפולים התפתחותיים. כמו כן, הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים עשויים להיות זכאים להקלות במס הכנסה, קבלת קצבת ניידות, תו נכה ועוד.

על מנת לממש את זכויותיהם הרפואיות, הורים לילדים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית נדרשים לעבור תהליך בירוקרטי הכולל איסוף תיעוד רפואי מתאים, הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי, עמידה בפני ועדות רפואיות ועוד. תהליך זה דורש היכרות מעמיקה עם עולם הרפואה, זמן וכוחות נפש, שחולים רבים מתקשים לגייס. לחולים המסתייעים בליווי של גוף מקצועי למימוש זכויות רפואיות, יש סיכויים גדולים משמעותית להצליח לקבל את הקצבאות וההקלות המגיעות להם.

טיפול במוגבלות שכלית התפתחותית

מוגבלות שכלית התפתחותית אינה ניתנת לריפוי והטיפול בה מתמקד בעיקרה בפיתוח היכולות של המטופל. קיימים סוגים רבים ושונים של טיפולים אשר מותאים לכל מטופל למשל: טיפול התנהגותי, טיפול קוגנטיבי- התנהגותי (CBT) , טיפול תרופתי (כמו למשל טיפול בחרדה או אפליפסיה שבדרך כלל נלווים).

.

* המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי

קיימת אצל ילדך ממוגבלות שכלית התפתחותית ?

יתכן ומגיעות לך זכויות רפואיות. 
אנחנו כאן עבורך, עם הרופאים, מנהלי הלקוח ואנשי המקצוע שלנו, היודעים להתנהל מול כל גוף הקשור למימוש זכויות. 

הזכויות הרפואיות שלך מגיעות לך!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

עשית את הצעד הראשון עכשיו תורנו. בקרוב מאוד נחזור אלייך!

מוגבלות שכלית התפתחותית

נוירולוגיה

מוגבלות שכלית התפתחותית
  • הודעה
  • white phone
  • ווטסאפ
bottom of page