top of page

מה זה ניוון שרירים?

 ניוון שרירים היא מחלה אשר פוגעת בתאי העצב המוטוריים אשר אחראים לתנועת השרירים בגוף. זוהי מחלה נדירה יחסית הגורמת לשיתוק הדרגתי של כל השרירים שבגוף. המחלה מוכרת גם כ"מחלת לו גריג" על שם שחקן הבייסבול האמריקאי שלקה במחלה בשנות ה-30 של המאה הקודמת. המחלה פוגעת בתאי העצב התנועתיים, כאשר תאים אלו נהרסים הם אינם מסוגלים להפעיל את השרירים בדוף והדבר גורם לשיתוק.


איך מאבחנים ניוון שרירים ?

רופא נוירולוג הוא זה שמאבחן את מחלת הALS ניוון שרירים. האבחנה מתבססת על תיאור המקרה או המקרים שבהם - על פי החשד – סבל החולה מפרכוסים. מאחר שבמקרים רבים המטופל מאבד את ההכרה במהלך הפרכוסים ואינו זוכר את האירוע עצמו ופרק זמן מסוים אחריו, יש חשיבות רבה למידע מחברים/קרובים/בני משפחה או כל מי שהיה עד למקרים.

על הנוירולוג לעשות בדיקה נוירולוגית מלאה. במקרים רבים מורה הנוירולוג למטופל לעשות בדיקות עזר כמו: בדיקת CT, בדיקת MRI, בדיקת EEG ועוד.

חשוב שתדעו

אבחון מחלת ניוון שרירים אינו פשוט, מכיוון שהסימפטומים שלה אופייניים גם למגוון רחב של מחלות נפוצות יותר. לאחר האבחון גם כשהתסמינים עוד "קלים" חשוב לבדוק מהן הזכויות הרפואיות המגיעות לכם או לבני משפחתכם החולים ב ALS.

מהם הגורמים ל ALS?

הגורמים לALS ניוון שרירים עדיין לא ידועים באופן מוחלט. ישנה סברה שאומרת שישנו גם גורם גנטי היות וכ -10% מהמקרים הם מקרים של תורשה גנטית. ישנן תאוריות וסברות שונות לגבי הגורמים של מחלת ניוון השרירים אך עוד לא הוכח משהו אשר יכול לאשרר את התאוריות הללו.

 מהם התסמינים של ניוון שרירים?

התסמינים העיקריים של ALS ניוון שרירים הם תסמינים ראשוניים קלים ולא ממש ספציפיים- דבר שלעיתים גורם לעיכובים באבחנה של המחלה. היות והתסמינים מגיעים בהדרגה הם מתחילים בתסמינים קלים יותר כמו חולשה בגפיים, "קפיצות" בשרירים ועד לתסמינים חמורים יותר כמו קושי בדיבור, קושי בבליעה ובנשימה. חשוב לציין שתאי העצב התחושתיים לא נפגעים במחלה זו ולכן החולה נשאר צלול ומסוגל לחוש טעם, ריח, מישוש וכדומה.

מימוש זכויות רפואיות לסובלים מ ALS ניוון שרירים


 ניוון שרירים הוא מצב מאוד לא פשוט. המחלה פוגעת באופן קשה באיכות חייו של החולה. במצבים מתקדמים של המחלה הופכים החולים למתקשים להתנייד, הם מאבדים את עובדתם ואת יכולתם להתשכר ומתוך כל אלו הם זכאיים לזכויות רפואיות רבות.

על מנת לממש את זכויותיהם הרפואיות, חולי ALS ניוון שרירים נדרשים לעבור תהליך בירוקרטי ורפואי הכולל איסוף תיעוד רפואי מתאים, הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי, עמידה בפני ועדות רפואיות ועוד. תהליך זה דורש היכרות מעמיקה עם עולם הרפואה, זמן וכוחות נפש, שחולים רבים מתקשים לגייס. לחולים המסתייעים בליווי של גוף מקצועי למימוש זכויות רפואיות, יש סיכויים גדולים משמעותית להצליח לקבל את מקסימום הקצבאות וההקלות המגיעות להם.

טיפול בALS ניוון שרירים

הטיפול בALS ניוון שרירים כולל נטילת תרופה, היחידה שאושרה: רילוזול (רילוטק) אשר מאיטה את התקדומת המחלה בחודשים ספורים. במהלך התקדמותה של המחלה יש צורך בהזנה דרך הקיבה או בתמיכה נשימתית ועוד.

מאחר ומדובר במחלה חשוכת מרפא, עיקר הטיפול כולל שיפור באיכות חייו של החולה והקלה כמה שיותר על מצבו. ישנם סוגים רבים של עזרים ומכשירים שיכולים לסייע בכך.

* המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי

חלית ב ALS ניוון שרירים ?

יתכן ומגיעות לך זכויות רפואיות. 
אנחנו כאן עבורך, עם הרופאים, מנהלי הלקוח ואנשי המקצוע שלנו, היודעים להתנהל מול כל גוף הקשור למימוש זכויות. 

הזכויות הרפואיות שלך מגיעות לך!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

עשית את הצעד הראשון עכשיו תורנו. בקרוב מאוד נחזור אלייך!

ניוון שרירים ALS

נוירולוגיה

ניוון שרירים  ALS
  • הודעה
  • white phone
  • ווטסאפ
bottom of page