top of page

אירוע מוחי – מה זה?

אירוע מוחי, או שבץ באנגלית  Stroke, מתרחש כאשר אספקת הדם לאזור כלשהוא במוח נקטעת באופן פתאומי.

אספקת הדם למוח מגיעה דרך ארבעה עורקים. שניים בצידי הצוואר (עורקי הקרוטיס) ושניים בחלקו האחורי של הצוואר לאורך חוט השדרה (העורקים הוורטברליים המתאחדים ,לפני הכניסה למוח לעורק אחד, העורק הבזילארי). בתוך המוח קיימים חיבורים בין העורקים משני הצדדים כך שחסימת עורק אחד לרוב מאפשרת עדיין אספקת דם טובה. אירוע מוחי מתרחש, לכן, כאשר עורק סופי נחסם,  או כאשר יש עורקים רבים חסומים חלקית ואז חסימה נוספת  גורמת  להקטנת זרימת הדם לאזור מסוים במידה שאינה מספיקה לקיים את האזור בחיים.

המחלה הנפוצה ביותר הגורמת לחסימות  עורקים במוח היא טרשת העורקים, שקיעת רבדים של שומן בדופן העורקים, התעבות הדופן והיצרות חלל העורק  עד להתהוות חסימה שלמה.

גורמי הסיכון לטרשת  העורקים הם  עישון, יתר לחץ דם, סכרת, הפרעה בהרכב שומני הדם  השמנה והעדר פעילות גופנית. קיימת גם נטייה תורשתית.

קיימים שלושה סוגים עיקריים של אירועים מוחיים:

אירוע איסכמי הוא השכיח ביותר (כ-85% מסך אירועי המוח). בשבץ כזה נוצר  אוטם ברקמת המוח לאחר שהעורק  דרכו זורם דם לאזור, נחסם. החסימה היא תוצאה של התהליך הטרשתי אך יכולה להיגרם בבת אחת אם רובד טרשתי בדופן העורק ניתק מהדופן וחוסם את החלל או במקרה אחר כאשר החלל הופך להיות צר מאד ונוצר במקום קריש דם החוסם אותו לחלוטין.

אירוע המורגי  הוא נדיר למדי. אזור המוח נהרס או ניזוק עקב לחץ של דמם שהתהווה בתוך רקמת המוח. דמם כזה יכול להיות משני לאוטם איסכמי שתואר קודם או ראשוני, כאשר קיים פגם  בדופן אחד העורקים ובנסיבות מסוימות דם חודר לרקמת המוח. הנזק לדופן העורק יכול להגרם על ידי טרשת עורקים או על ידי מחלה אחרת של העורקים. אירועי דמם מוחי שכיחים יותר באנשים המטופלים בתרופות המפריעות לקרישת הדם: אספירין, פלאוויקס, ונוגדי קרישה כמו אליקוויס, קסרלטו ופרדקסה.

אירוע אמבולי (תסחיפי)  ,קרוב  ל15% מכלל אירועי המוח משתייכים לסוג זה. כאן העורק,  המספק דם לאזור מסוים במוח, נחסם בבת אחת על ידי קריש דם שניתק מדופן העלייה השמאלית בלב או קטע  של רובד טרשתי (תסחיף) שניתק מדופן של עורק אחר (למשל  אחד מעורקי הצוואר או אבי העורקים) ונע עם זרם הדם עד שהוא מגיע לעורק שקוטרו קטן מגודל התסחיף ואז העורק נסתם, האזור במוח אינו מקבל דם ומתהווה בו אוטם.  אירועי מוח אמבוליים  מתרחשים לרוב באנשים הסובלים מהפרעה שכיחה בקצב הלב (פרפור פרוזדורים) או שהם סובלים מטרשת בעורקים הגדולים.

אנשים חווים אירועים מוחיים בדרגות חומרה שונות. יתכן אירוע מוחי קל חולף: למשל, הפרעה חולפת בדיבור, או בלבול  או חולשה פתאומית של היד והרגל מימין או משמאל  החולפים  תוך דקות עד חצי שעה.  אירועים כאלה מקדימים אירועי מוח חמורים יותר לכן הם מחייבים תשומת לב, פניה מיידית לרופא ובדיקות מקיפות כדי לגלות  את הבעיה באספקת הדם למוח ולטפל בה.


מהם התסמינים של אירוע מוחי?

לאירוע מוחי סימנים קלסיים שכל אדם הנמצא בזירה יכול לזהותם: דיבור לא ברור או קושי פתאומי למצוא מילים, סטיה של זווית הפה, ריור עקב קושי לבלוע  חולשה קושי להניע יד או אובדן יציבות עקב שיתוק חלקי/מלא בגפיים, מימין או משמאל, סחרחורת, כאב ראש, , בלבול ואף אובדן הכרה.

מקצת האירועים חולפים תוך שעות או ימים ספורים אף ללא טיפול מכוון. במקרים רבים יותר נותר נזק קבוע. לעיתים חל שיפור בכושר התנועה ,בדיבור והיכולת השכלית אינה נפגעת. במקרים קשים יותר נותר שיתוק של הגפים מימין או משמאל, עיוות בפנים, קשיים בדיבור ופגיעה שכלית עד כדי  תלות מוחלטת בזולת.

חשוב שתדעו

החלמתם של נפגעי שבץ מוחי כרוכה פעמים רבות בהליך שיקום ממושך ובטיפולים יקרים. לכן, למימוש זכויות וקבלת קצבאות והטבות יש משקל רב. כאמור, זכויות הנפגעים באירוע מוחי נקבעות על פי חומרת הנזק שנגרם על ידי האירוע, ונסיבות אישיות של הנכה. ככל שהנכות חמורה יותר ונגרם בגינה אובדן כושר עבודה, כך הזכויות יהיו משמעותיות יותר.

כיצד מאבחנים אירוע מוחי?

המטופל עובר הערכה מסודרת שמוכוונת לאבחון שבץ מוחי. בין היתר הוא עובר הדמיה של כלי הדם במוח  CT או MRI, לפי מאפייני המקרה במידה ומאבחנים שבץ מוחי, מתחילים מייד במתן טיפול רפואי. חשוב שהטיפול יינתן מהר ככל האפשר כדי למנוע נזק מוחי בלתי הפיך.

מימוש זכויות רפואיות לאחר אירוע מוחי

לנפגעי אירוע מוחי זכויות מוקנות  הניתנות למימוש. אם לכם או למי מקרוביכם אירע שבץ מוחי שפגע בתפקוד, וכתוצאה מכך גם באפשרות לעבוד ולהשתכר, אתם זכאים להקלות ולסיוע  שבאפשרותכם לממש.

חוק הביטוח הלאומי מקנה, לנפגעי אירוע מוחי, זכויות רבות. בעיקר קצבאות המשולמות להם בהתאם לחומרת ההגבלות שנגרמו על ידי האירוע וכן סיוע ממשי על ידי עזרה בבית וסיוע מול  הרשויות השונות מוסדות שונים. כאשר נקבעת נכות ובתאם לשיעורה , הנפגע יכול לקבל הקלות מרשויות המדינה ומרשויות מקומיות.


קצבת נכות והטבות הנגזרות ממנה בעקבות  אירוע מוחי יכול שהחולה יהיה זכאי לנכות . המושג הרווח הוא נכות כללית. לקצבת נכות זכאי אדם אשר ,בעקבות האירוע המוחי, איבד את  כושר עבודתו, בשיעור 50% ומעלה. נכים בעקבות אירוע מוחי יכולים להנות מקצבה גם אם לא עבדו בטרם האירוע.


קצבת שירותים מיוחדים – נקבעת כאשר  אירוע מוחי גרם להפרעה בתפקוד המתורגמת לשיעור נכות גבוה מ- 60%.


קצבת ניידות – קצבה זו משולמת לנפגע כדי לסייע במימון רכב מיוחד או שהיא מאפשרת לקבל הנחה ברכישת ציוד רפואי. נפגע שאינו רוכש רכב מתאים, יוכל לקבל קצבת ניידות חודשית אשר גובהה נגזר מהכנסתו  ומשיעור מוגבלותו. הקצבה כוללת בתוכה אישור לקבלת תו נכה לרכב והנחה לנסיעות בתחבורה ציבורית. גובה הקצבה נקבע על ידי וועדה של משרד הבריאות  (ועדת ניידות) בהתאם לחומרת המגבלה בניידות.


גמלת סיעוד – תשולם ע"י הביטוח הלאומי לנפגעי אירוע מוחי במצב קשה במיוחד הזקוקים לסיעוד כמומר לטיפול בצרכיהם הבסיסיים במסגרת הבית.


נפגעי עבודה – אם האירוע המוחי נגרם בזמן העבודה ובגלל העבודה יתכן שהמוסד לביטוח הלאומי יכיר באירוע כפגיעה בעבודה. הפיצוי ,במקרה כזה, אמור לשקף את הפסד ההשתכרות של החולה ,כתוצאה מהאירוע.

מהו הטיפול באירוע מוחי?

כיום, הגעה לבית חולים תוך פחות משלוש שעות לאחר האירוע  מאפשרת טיפול לפתיחת העורק החסום  עד כדי ריפוי חלקי או מלא . ככל שהחולה מגיע לבית חולים מאוחר יותר הסיכוי  לריפוי  או לשיפור משמעותי הולך ופוחת.  ברוב הנפגעים  נדרש שיקום ממושך ובחלק גדול אפשר להגיע לרמת תפקוד המאפשרת חזרה לחיים פעילים.

* המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי

יש לך ראומטיזם?

יתכן ומגיעות לך זכויות רפואיות. 
אנחנו כאן עבורך, עם הרופאים, מנהלי הלקוח ואנשי המקצוע שלנו, היודעים להתנהל מול כל גוף הקשור למימוש זכויות. 

הזכויות הרפואיות שלך מגיעות לך!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

עשית את הצעד הראשון עכשיו תורנו. בקרוב מאוד נחזור אלייך!

אירוע מוחי

נוירולוגיה

אירוע מוחי
  • הודעה
  • white phone
  • ווטסאפ
bottom of page