top of page

טרשת נפוצה- מה זה?

טרשת נפוצה היא הגורם הנפוץ ביותר לנכות נוירולוגית באוכלוסייה שבגיל העבודה. השכיחות  הממוצעת בעולם היא כ-30 חולים לכל 100,000 נפש אך קיימת שונות קיצונית בין עמים שונים. מסיבה בלתי ידועה הסיכון לחלות יורד ככל שמתגוררים קרוב יותר לקו המשווה. אך יש לכך יוצאים מהכלל. ביפן רק 2 מכל 100,000 תושבים חולים בטרשת נפוצה לעומת  למעלה מ- 90 /100,000 בצפון אירופה ובצפון אמריקה.

גיל החולים  הוא לרוב 20-40 , נשים נפגעות פי 2-3 לעומת גברים.

חשוב שתדעו

השם טרשת נפוצה מתאר תופעה שבה מערכת החיסון תוקפת את מערכת העצבים. התקיפה עצמה נעשית על ידי תאי דם לבנים – תאים שנועדו להילחם במחלות ובזיהומים בגוף, ולכן זו מחלה אוטואימונית.

שורש  המחלה  הוא הרס והיעלמות הדרגתית של התאים העוטפים את תאי העצב וסיבי העצב היוצאים מהם (האכסונים). תאים אלה מייצרים מיאלין, חלבון עשיר בשומן, העוטף את תאי העצב ומבודד אותם. בהעדר בידוד הפעילות החשמלית שלהם פוסקת ונגרמים ליקויים נוירולוגיים עד כדי שיתוק חלקי או מלא של שרירים המקבלים עיצבוב שמקורו בתאי העצב שנפגעו.  תאי העצב  בכל מקום יכולים להיפגע כך שהליקויים מזוהים במוח ,בכל חלקיו, בעצבים היוצאים מהמוח, במיוחד עצב הראייה וכן בחוט השדרה ,לכל אורכו.

הפגיעה בתאי המעטפת (תאי גלייה) היא, ככל הנראה, עקב תהליך אוטואימוני. כשהתהליך מתחיל הוא מעורר תגובה דלקתית המעצימה את הפגיעה.


מהם התסמינים של טרשת נפוצה?

כלל הסימן הראשון הוא לרוב  מוקדי וקל. חולשה של שריר מסוים או קבוצת שרירים, או הפרעה בתחושה באזור מסויים. הפגיעה לכולה להיות במערכת העצבים הרצונית או האוטונומית. בפועל- ראייה כפולה עקב  חולשה של אחד משרירי גלגל העין היא לעיתים הסימן הראשון. או חולשה של אחת הגפים, או הפרעה בשיווי משקל, או  רעידות של קבוצת שרירים (סימן לחולשת השריר). לעיתים רחוקות הסימן הראשון יכול להיות שיתוק חולף של הגפיים, מימין או משמאל. פעמים רבות ההפרעה הראשונה היא בתחושה, רדימות של יד או קבוצת אצבעות, תחושת נימול. או ירידה פתאומית עד כדי עיוורן בעין אחת. לאחר האירוע הראשון חל לרוב שיפור  והתייצבות עד להתקף הבא שעלול להחמיר פגיעה קיימת או להתבטא בפגיעה במקום אחר.

למחלה צורות שונות. בחלק מהחולים  היא התקפית. אחת למספר חודשים מתרחש התקף חריף  ואז נסיגה חלקית או שלמה של הסימנים .במהלך ההתקפים מצטברים נזקים  ביכולת תנועה, ביציבות  בתחושה ובפעילות של המערכת האוטונומית כמו הפרעות בשליטה על מתן השתן, הזעה . יש חולים בהם המחלה מתקדמת בהדרגה ללא עליות ומורדות. קצב ההתקדמות ומידת הנזק שונים מאד מחולה לחולה. יש חולים שגם לאחר שנים רבות ההגבלות שלהם קלות , ויש אחרים שהסובלים מהגבלות קשות עד כדי הפרעה קשה בניידות, הפרעות בראיה וכן פגיעות מוחיות מסוגים אחרים, כולל  הפרעות בדיבור, ואף פגיעה היכולת החשיבה.

מימוש זכויות רפואיות לחולים בטרשת נפוצה

זכויות מביטוח לאומי –חולים שכושר עבודתם נפגע זכאים לקצבת נכות כללית. תנאי מקדים  לזכאות הוא נכות בחומרה של 40%  כתוצאה מליקוי אחד (למשל שיתוק חלקי ) או ליקוי אחד  בחומרה של 25% נכות וליקויים נוספים כאשר שיעור הנכות המשוקלל מצטבר לכדי 60% או יותר.

קצבת ניידות ניתנת לחולים הסובלים מהגבלה משמעותית ביכולת ללכת  עקב פגיעה  בשרירי הגפיים התחתונות, או הפרעות בשיווי משקל או סחרחורת המונעת מהם לעמוד או ללכת ללא תמיכה.. קצבת הניידות כוללת גם זכאות ל תו נכה, רכישת רכב פטור ממס מלא/חלקי וכן קצבה עבור הוצאות רכב.

חולים שהגיעו לגיל פרישה ונזקקים לסיוע מאדם אחר בפעולות היומיומיות, עשויים לקבל גמלת סיעוד לפי גובה   הכנסתם. זכויות ממס הכנסה – חולים עם נכות רפואית בשיעור 100% או 90% בשקלול – זכאים לקבלת פטור ממס הכנסה.

זכויות ממשרד הבריאות – כיוון שהמחלה היא כרונית, חולי טרשת נפוצה זכאים לתקרת תשלום ברכישת תרופות וכן במקרים מסוימים לקבלת קנביס רפואי. משרד הבריאות מאפשר סיוע כספי לצורך רכישת מכשירי ניידות והליכה כמו כסאות גלגלים, הליכונים, קביים וכו'


זכויות והטבות נוספות – חולים הזכאים לקצבת נכות כללית עשויים לקבל, בהתאם לדרגת נכות או אי כושר שלהם: הנחות במס רכישה, ארנונה, פטור מתשלום ביטוח לאומי, הנחות בתשלומי טלפון, מים וחשמל, הטבות בתחום הדיור, התחבורה ועוד.

מהו הטיפול בטרשת נפוצה?

הרפואה אינה יודעת לרפא את הטרשת הנפוצה אך קיימת כיום יכולת מרשימה להקל על התסמינים, לעכב את התקדמות המחלה ולשמר את יכולות התפקוד לשנים רבות.

הטיפול בהתקף חריף הוא ,בעיקרו טיפול  שנועד לדכא את התהליך הדלקתי ואת תגובת מערכת החיסון. נעשה שימוש במינון גבוה של סטרואידים בעירוי תוך-וורידי ומושגות תוצאות טובות. הטיפול הכרוני הוא באמצעות שורה של  תכשירים (אחד מהמרכזיים בהם , הקופקסון הוא פיתוח ישראלי) המשנים את הדינמיקה במנגנוני החיסון. שימוש במדכאי חיסון כלליים ( אלה הניתנים למושתלי אבים) היה נפוץ בעבר אך יתרונם היחסי לא הצדיק את תופעות הלוואי שלהם.

* המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי

חלית בטרשת נפוצה?

יתכן ומגיעות לך זכויות רפואיות. 
אנחנו כאן עבורך, עם הרופאים, מנהלי הלקוח ואנשי המקצוע שלנו, היודעים להתנהל מול כל גוף הקשור למימוש זכויות. 

הזכויות הרפואיות שלך מגיעות לך!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

עשית את הצעד הראשון עכשיו תורנו. בקרוב מאוד נחזור אלייך!

טרשת נפוצה

נוירולוגיה

טרשת נפוצה
  • הודעה
  • white phone
  • ווטסאפ
bottom of page